Επί του πιεστηρίου : Νεότερα δεδομένα για το έλαιο κανόλα

Σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες, η κατανάλωση ελαιοκράμβης, όπως είναι το λάδι κανόλα καθώς και τα έλαια κανόλα που είναι υψηλά σε μονοακόρεστα λιπαρά, ενδεχομένως να μειώνουν περισσότερο το λίπος στην περιοχή της κοιλιάς συγκριτικά με άλλα έλαια. Να υπενθυμίσουμε ότι τα μονοακόρεστα λιπαρά προστατεύουν την υγεία της καρδιάς.

Στην παρούσα μελέτη οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση συγκεκριμένων φυτικών ελαίων μπορεί να είναι ένας απλός τρόπος μείωσης κινδύνου του μεταβολικού συνδρόμου, το οποίο προσβάλλει περίπου ένας στους τρεις ενήλικες στην Αμερική και ένα στους πέντε ενήλικες στον Καναδά.

"Τα μονοακόρεστα λιπαρά που βρίσκονται σε αυτά τα φυτικά έλαια φαίνεται να μειώνουν το κοιλιακό λίπος, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να τροποποιήσει κάποιους παράγοντες κινδύνου του μεταβολικού συνδρόμου," όπως δήλωσε ο Penny Kris-Etherton, Ομότιμος Καθηγητής Διατροφής.

Στη μελέτη συμμετείχαν 121 άτομα με υψηλό κίνδυνο εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου, τα οποία ακολούθησαν μία διατροφή 2000 θερμίδων (εκ των οποίων 40γρ. από έλαια) για την προστασία της καρδιάς και παράλληλη απώλεια βάρους. Στη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν και συγκρίθηκαν 5 διαφορετικά μίγματα ελαίου.

Οι συμμετέχοντες είχαν τουλάχιστον πέντε παράγοντες κινδύνου όπως

  • αυξημένο λίπος στην περιοχή της κοιλιάς
  • χαμηλά επίπεδα «καλής» χοληστερόλης HDL και αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα
  • αυξημένη αρτηριακή πίεση
  • τριγλυκερίδια που αυξάνουν τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων, εγκεφαλικό επεισόδιο και διαβήτη τύπου 2.

Οι ερευνητές επανέλαβαν τη διαδικασία και για τα πέντε έλαια.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα που κατανάλωναν το έλαιο της ελαιοκράμβης (κανόλα) ή τα έλαια κανόλα που είναι υψηλά σε μονοακόρεστα λιπαρά καθημερινά για τέσσερις εβδομάδες, παρατήρησαν μείωση του λίπους στην περιοχή της κοιλιάς κατά 1,6 % σε σύγκριση με αυτούς που κατανάλωναν το λιναρέλαιο.
Η κατανάλωση καλαμποκέλαιου και ελαιοκράμβης εμπλουτισμένη με ωμέγα-3 DHA, δε σημείωσαν κάποια μεταβολή του λίπος στην περιοχή της κοιλιάς.
Τα μίγματα λιναρέλαιου και καλαμποκέλαιου ήταν χαμηλά σε μονοακόρεστα λιπαρά.

 

Ευγενία Ηλιάδου
Κλινικός Διαιτόλογος-Διατροφολόγος, Μsc, State Registered Dietitian UK
Υπεύθυνη Διαιτολογικού Τμήματος Mediterraneo Hospital 

diet