company logo

Είναι τα φυτικά «γάλατα» θρεπτικά;

Είναι τα φυτικά «γάλατα» θρεπτικά;

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

«Εξαρτάται από την εταιρεία», δηλώνει η Sara Haas, διαιτολόγος και εκπρόσωπος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας.

Οι Vegans προτιμούν να πίνουν «γάλα» φυτικής προέλευσης. Σύμφωνα όμως με μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pediatric Gastroenterology and Nutrition, τα «γάλατα» φυτικής προέλευσης έχουν σημαντικές διαφορές ως προς τα θρεπτικά τους χαρακτηριστικά και οι ερευνητές συνέστησαν ότι τα μικρά παιδιά πρέπει να πίνουν κανονικό γάλα, εκτός εάν υπάρχει κάποιος ιατρικός λόγος που τους το απαγορεύει. Ένα ποτήρι αγελαδινό γάλα (236ml) περιέχει περίπου οκτώ γραμμάρια πρωτεΐνης και σχεδόν το ένα τρίτο της συνιστώμενης ημερήσια ποσότητας ασβεστίου. Το αγελαδινό γάλα περιέχει επίσης κάλιο, βιταμίνη Β12, βιταμίνες Α και D.

Εκτός από το «γάλα» σόγιας, κανένα άλλο «γάλα» φυτικής προέλευσης δεν περιέχει περισσότερο από ένα γραμμάριο πρωτεΐνης εκτός και αν είναι εμπλουτισμένο. Το «γάλα» σόγιας συχνά περιέχει τόση πρωτεΐνη όσο το αγελαδινό γάλα, αλλά όχι ασβέστιο (αν και πολλά γάλατα σόγιας είναι εμπλουτισμένα με ασβέστιο). Το «γάλα» καρύδας είναι το λιγότερο θρεπτικό γάλα καθώς δεν περιέχει πρωτεΐνη ή περιέχει ένα μόνο γραμμάριο πρωτεΐνης με μικρές ποσότητες προστιθέμενου ασβεστίου. Οι ξηροί καρποί από την άλλη πλευρά, όπως τα αμύγδαλα και τα κάσιους που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και ασβέστιο, χάνουν τα θρεπτικά τους συστατικά κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας για την παρασκευή του αυτού του ροφήματος και περιέχουν πολύ νερό.

Για να ενισχυθεί το προφίλ των θρεπτικών συστατικών αυτών των ροφημάτων, ορισμένοι κατασκευαστές τα εμπλουτίζουν με πρωτεΐνη μπιζελιού ή ρυζιού και με ασβέστιο. Οι επιστήμονες όμως διαφωνούν για το αν αυτά τα πρόσθετα θρεπτικά συστατικά που απορροφώνται από τον οργανισμό μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο καλά όπως τα θρεπτικά συστατικά που υπάρχουν φυσικά στα τρόφιμα.

Σύμφωνα με μελέτη του 2014 σε 2831 παιδιά, διαπιστώθηκε ότι εκείνα που έπιναν «γάλα» φυτικής προέλευσης είχαν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D σε σύγκριση με εκείνα που έπιναν αγελαδινό γάλα. Στα «γάλατα» φυτικής προέλευσης υπάρχουν και άλλα πρόσθετα συστατικά (guar gum, xanthan gum, carrageenan) που συχνά προστίθενται για την ενίσχυση της γεύσης και της βελούδινης αίσθησης. Μερικά από αυτά τα πρόσθετα έχουν συνδεθεί με αλλεργικές αντιδράσεις ή πεπτικά προβλήματα ενώ επιπλέον ο F.D.A. έχει προειδοποιήσει να μην καταναλώνονται προϊόντα που περιέχουν xanthan gum από τα βρέφη.

Η περιεκτικότητα λιπαρών οξέων, σακχάρων και άλλων γλυκαντικών ουσιών αλλά και η θερμιδική αξία ανάμεσα στα διάφορα προϊόντα ποικίλει, ενώ μάλιστα μπορεί να είναι και αρκετά υψηλή στα «γάλατα» φυτικής προέλευσης με γεύσεις.

 


Τελευταία άρθρα

Η διατροφική αξία των καλοκαιρινών φρούτων
Η διατροφική αξία των καλοκαιρινών φρούτων

Το καλοκαίρι μας χτυπά πια την πόρτα και εμείς το υποδεχόμαστε με ένα μεγάλο καλάθι... 

Μπιφτέκι για διατροφή
Μπιφτέκι για διατροφή

Μπιφτέκι για διατροφή

Πρωτότυπες ιδέες πρωινού για άτομα με διαβήτη τύπου 2
Πρωτότυπες ιδέες πρωινού για άτομα με διαβήτη τύπου 2

Η διαχείριση του διαβήτη απαιτεί προσοχή στα σάκχαρα...