company logo

Είναι τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά, τόσο θρεπτικά όσο τα φρέσκα;

Είναι τα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά, τόσο θρεπτικά όσο τα φρέσκα;

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Η κατάψυξη των φρούτων και των λαχανικών μπορεί να αλλάξει ελαφρώς τη διατροφική τους σύνθεση, μερικές φορές υπέρ του κατεψυγμένου προϊόντος και μερικές φορές υπέρ του φρέσκου. "Δεν υπάρχει όμως σαφής νικητής", δήλωσε ο Ali Bouzari, ο οποίος έχει διεξάγει μελέτες που συγκρίνουν τα νωπά και τα κατεψυγμένα τρόφιμα." Όλη η υπόθεση εξαρτάται από το φρούτο ή το λαχανικό για το οποίο μιλάμε".

Αν και οι βιταμίνες μπορεί να υποβαθμιστούν στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά με την πάροδο του χρόνου, πολλά θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται στα τρόφιμα είναι πολύ πιο ανθεκτικά από ότι πιστεύουν οι περισσότεροι άνθρωποι. Σε γενικές γραμμές, οι διαφορές ανάμεσα στα επίπεδα θρεπτικών συστατικών νωπών και κατεψυγμένων είναι τόσο μικρές που θα ήταν απίθανο να φανούν οι επιδράσεις τους στην υγεία. Οι διαιτολόγοι ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να τρώνε όσα φρούτα και λαχανικά μπορούν, σε οποιαδήποτε μορφή τα απολαμβάνουν.

Ο Δρ. Bouzari και οι συνεργάτες του από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, σύγκριναν την περιεκτικότητα βιταμινών οκτώ διαφορετικών φρέσκων και κατεψυγμένων φρούτων και λαχανικών (καλαμπόκι, καρότο, μπρόκολο, σπανάκι, μπιζέλια, πράσινα φασόλια, φράουλες και βατόμουρα). Τα αποτελέσματα δεν έδειξαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των νωπών και των κατεψυγμένων τροφίμων. Η περιεκτικότητα βιταμινών ήταν υψηλότερη σε ορισμένα κατεψυγμένα τρόφιμα όπως στο μπρόκολο, το οποίο είχε περισσότερη ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β2) από το φρέσκο ​​μπρόκολο. Τα κατεψυγμένα μπιζέλια ωστόσο είχαν λιγότερη ριβοφλαβίνη από τον φρέσκο ​​αρακά ενώ το κατεψυγμένο καλαμπόκι, τα πράσινα φασόλια και τα βατόμουρα είχαν περισσότερη βιταμίνη C από ότι τα φρέσκα αντίστοιχά τους.

Οι ερευνητές ανέλυσαν επίσης τα επίπεδα των φυτικών ινών, των φαινολικών ενώσεων (καλές πηγές αντιοξειδωτικών) και των ανόργανων στοιχείων όπως το ασβέστιο, ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος και το μαγνήσιο. Για μια ακόμη φορά, δεν βρέθηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των νωπών και των κατεψυγμένων τροφίμων.

Η Mary Ann Lila, διευθύντρια στο Plants for Human Health Institute at North Carolina State University, σημείωσε ότι τα φρέσκα μούρα χάνουν κάποια θρεπτικά συστατικά με την πάροδο του χρόνου, για αυτό και πρέπει να καταναλώνονται αμέσως. Τα κατεψυγμένα μούρα θα αλλοιωθούν και αυτά, όταν διατηρούνται σε ένα καταψύκτη που ανοιγοκλείνει συχνά. Για την καλύτερη ποιότητα αναζητήστε προϊόντα που έχουν παγώσει κάτω από τη διαδικασία "individually quick frozen " ή IQF.