company logo

Ερωτήσεις και απαντήσεις για τον ρόλο των ω-3 λιπαρών οξέων στην υγεία και ομαλή ανάπτυξη των παιδιών

Ερωτήσεις και απαντήσεις για τον ρόλο των ω-3 λιπαρών οξέων στην υγεία και ομαλή ανάπτυξη των παιδιών

1. Τα χαμηλά επίπεδα λιπαρών οξέων ω-3 στα παιδιά σε ποιους τομείς τα επηρεάζουν και γιατί;

Τα ω-3 αποτελούν μία ξεχωριστή κατηγορία λιπαρών οξέων, η επαρκής πρόσληψη των οποίων σχετίζεται με την προαγωγή της υγείας σε πολλά επίπεδα, όπως την προστασία και ενίσχυση της καρδιαγγειακής λειτουργίας και του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να τα συνθέσει, όπως κάνει με τα κορεσμένα και τα μονοακόρεστα, καθιστώντας την πρόσληψη τους μέσω της διατροφής, απαραίτητη. Μελέτες αποδεικνύουν ότι υψηλές συγκεντρώσεις ω-3 λιπαρών οξέων παρατηρούνται στην περιοχή του εγκεφάλου και μετέχουν σε πλειάδα βιοχημικών διεργασιών που σχετίζονται με την γνωσιακής και συμπεριφοριστική εξέλιξη στα παιδιά. Για τον λόγο αυτό, η μειωμένη πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων έχει συσχετισθεί με μαθησιακά προβλήματα, διαταραχές στην μνήμη, στην όραση και στην συμπεριφορά.

 

2. Για ποιους λόγους τα παιδιά δεν λαμβάνουν επαρκή ποσότητα λιπαρών οξέων ω-3;

Πράγματι, η πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων μέσω της καθημερινής διατροφής, φαίνεται να είναι χαμηλή στα παιδιά των προηγμένων δυτικών κοινωνιών. Ένα από τα βασικά αίτια, είναι τα διατροφικά πρότυπα και επιλογές που υιοθετούνται από αρχικά από τους ενήλικες και στην συνέχεια από τα παιδιά. Άλλωστε χαμηλά επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων παρατηρούνται σε βρέφη και αποδίδονται στην μειωμένη κατανάλωση τροφίμων, πλούσιων σε αυτά, από την μητέρα κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού. Ανάλογα αποτελέσματα προκύπτουν  και από αξιολογήσεις παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας.

 

3. Με τι συχνότητα, ποσότητα και από ποιες τροφές  μπορούν τα παιδιά να λαμβάνουν επαρκή ποσότητα λιπαρών οξέων ω-3;

Επιθυμητή ημερήσια πρόσληψη ω-3 λιπαρών οξέων και συγκεκριμένα DHA, για παιδιά δεν έχει ακόμα ορισθεί επισήμως. Σύμφωνα όμως με αξιολογήσεις, φαίνεται ότι η κατανάλωση της πλουσιότερης πηγής ω-3 λιπαρών οξέων, τα λιπαρά ψάρια, δύο φορές εβδομαδιαίως σε ποσότητα μερίδας είναι αρκετή για να προσφέρει την ποσότητα που χρειάζεται ένα παιδί. Δεν πρέπει όμως να μένετε μόνο στην επιλογή ψαριού. Αρκετοί δεν αρέσκονται στην γεύση του, ενώ άλλοι ανησυχούν για την πιθανή ύπαρξη βαρέων μετάλλων σε ορισμένα από αυτά. Επιλέγοντας το ψάρι, προτιμήστε τα μικρά ψάρια, όπως την σαρδέλα, το γαύρο, τον κολιό ή το σκουμπρί. Εναλλακτικές πηγές είναι τα αμύγδαλα και τα καρύδια, ο λιναρόσπορος και το έλαιο του και ορισμένα πράσινα λαχανικά όπως το μπρόκολο ή το σπανάκι.

 

4. Τα ω-3 μπορούν να  βοηθήσουν και παιδιά πχ με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής - υπερκινητικότητας, δυσλεξία και αν ναι γιατί και υπό ποιες προϋποθέσεις;

Η συμπλήρωση της διατροφής παιδιών με ω-3 λιπαρά οξέα έχει ερευνηθεί κυρίως την τελευταία δεκαετία με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι περισσότερες από αυτές έδειξαν ξεκάθαρα ότι μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην βελτίωση του ρυθμού ανάπτυξης δεξιοτήτων ανάγνωσης και μάθησης, όπως και της αντιμετώπισης του συνδρόμου υπερκινητικότητας. Προϋπόθεση φυσικά αποτελούν τα αρχικά χαμηλά επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων και πιο συγκεκριμένα του DHA στο αίμα των παιδιών. Η δράση αυτή δικαιολογείται απόλυτα από τον ρόλο των συγκεκριμένων λιπαρών οξέων στην ομαλή εγκεφαλική λειτουργία, την διαμόρφωση του και τον ρυθμό ανάπτυξης των δεξιοτήτων του.