company logo

«Φρένο» στην παραπλανητική διαφήμιση γνωστών συμπληρωμάτων διατροφής

«Φρένο» στην παραπλανητική διαφήμιση γνωστών συμπληρωμάτων διατροφής
  • Ημερομηνία:20/12/2013
  • Κατηγορίες:
  • Πηγή:http://www.medidiatrofi.gr/φρένο-στην-παραπλανητική-διαφήμισ/

«Φρένο» στους ανυπόστατους και αθέμιτους ισχυρισμούς βάζει το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (Σ.Ε.Ε.) σε γνωστά διαιτητικά σκευάσματα, κατά την έντυπη, τηλεοπτική και διαδικτυακή προβολή τους. Συγκεκριμένα, η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας του Σ.Ε.Ε αφού εξέτασε την επικοινωνία του προϊόντος Super Diet 2500 mg της εταιρίας Astra Medical Hellas Superfoods, στα διάφορα μέσα προβολής και διαφήμισης, έλαβε υπόψη τις αρχές του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης- Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) και κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

Η Επιτροπή σχημάτισε την άποψη – με βάση όσα συζητήθηκαν κατά τη συνεδρίαση αλλά και την προσκομισθείσα έρευνα “Randomized, double-blind, placebo-controlled, linear dose, crossover study to evaluate the efficacy and safety of a green coffee bean extract in overweight subjects” – ότι το εκχύλισμα πράσινου καφέ μπορεί να βοηθήσει στην προσπάθεια για την απώλεια βάρους.

Όσον αφορά στην επικοινωνία του προϊόντος Super Diet, που περιέχει εκχύλισμα πράσινου καφέ, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι μπορεί να ισχυριστεί ότι βοηθά στην προσπάθεια απώλειας βάρους ωστόσο δεν είναι θεμιτό να οικειοποιηθεί και να κάνει χρήση των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων της προαναφερθείσας έρευνας, διότι δεν αποδείχθηκε επαρκώς η συσχέτιση του εν λόγω προϊόντος με τα υλικά και τις συνθήκες της έρευνας και ειδικότερα με το επίπεδο της προσλαμβάνουσας ποσότητας της δραστικής ουσίας από τους συμμετέχοντες στην έρευνα στη συγκεκριμένη χρονική διάρκεια.

Επίσης, με βάση τον ΕΚ 1924 / 2006 επισημαίνεται ότι δεν είναι επιτρεπτή η αναφορά στο ρυθμό ή την ποσότητα απώλειας βάρους στην επικοινωνία των συμπληρωμάτων διατροφής.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι οι ισχυρισμοί με αριθμητική αναφορά στο ρυθμό ή την ποσότητα απώλειας βάρους, όπως ενδεικτικά οι ακόλουθοι

 «διώξε τουλάχιστον 17 κιλά»

« έως και 17 κιλά σε 22 εβδομάδες»

«μείωση δείκτη μάζας σώματος 2,92»

« μείωση σωματικού βάρους 10%»

δεν επιτρέπονται και προσκρούουν στο άρθρο 1 του ΕΚΔ-Ε.

Περαιτέρω, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι ισχυρισμοί μοναδικότητας και υπεροχής, όπως «είναι το καλύτερο συμπλήρωμα διατροφής που περιέχει πράσινο καφέ», «περιέχει … πολύ περισσότερη ποσότητα από κάθε άλλο προϊόν με πράσινο καφέ», «το μοναδικό που περιέχει…» δεν τεκμηριώθηκαν επαρκώς, μπορούν να οδηγήσουν σε παραπλάνηση και ως εκ τούτου προσκρούουν στα άρθρα 3, 5, και 8 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν.

Επιπλέον, αναφορικά με τις φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται στο φυλλάδιο, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι η διαφορά στο βάρος των ανθρώπων που εμφανίζονται «πριν» και «μετά» είναι υπερβολική και δεν συνάδει με τις πραγματικές δυνατότητες που ενδεχομένως έχει το προϊόν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα.

Συνεπώς, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι με το συγκεκριμένο τρόπο που χρησιμοποιούνται οι εν λόγω φωτογραφίες μπορεί να λειτουργήσουν παραπλανητικά, προσκρούουν στο άρθρο 5 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν.

Σχετικά με τις αναφερόμενες επιδράσεις σε διάφορες λειτουργίες του οργανισμού, όπως ενδεικτικά «αντιγήρανση», «ελεύθερες ρίζες», «ζάχαρο», «κυκλοφορία του αίματος» κλπ, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι τεκμηριώνονται από τα προσκομισθέντα στοιχεία (έρευνα και σχετικά άρθρα) και ως εκ τούτου δεν προκύπτει παράβαση των διατάξεων του ΕΚΔ-Ε.

Σχετικά με τις αναφορές στις παρενέργειες της παχυσαρκίας, ενδεικτικά «αύξηση της σωματικής μάζας κατά 20% προκαλεί 8!!! φορές αύξηση της συχνότητας εμφάνισης υπέρτασης» (όπως εμφανίζονται στη σελ.12 φυλλαδίου), η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι παρότι αυτές δεν αμφισβητούνται, εντούτοις με τον τρόπο που διατυπώνονται και στα πλαίσια της επικοινωνίας ενός προϊόντος που βοηθάει στο αδυνάτισμα, είναι πιθανό να προκαλέσουν φόβο ή ανησυχία στον καταναλωτή και ως εκ τούτου προσκρούουν στο άρθρο 4.2 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν. Σχετικά με τις αναφορές «γίνε πιο ελκυστική, χάρη στη λεπτότερη σιλουέτα που θα θαυμάσουν οι άλλοι», «κατόρθωσε περισσότερες επιτυχίες στη δουλειά σου. Οι στατιστικές αποδεικνύουν σαφώς ότι τα λεπτά άτομα έχουν μια πιο εύκολη εξέλιξη της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας και τα καταφέρνουν καλύτερα στο κοινωνικό πεδίο», η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι υπαινίσσονται και ενισχύουν μία μορφή κοινωνικής διάκρισης και ως εκ τούτου προσκρούουν στο άρθρο 4.1 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν.

Τέλος, σχετικά με την αναφορά 2500mg στην επισήμανση επί της συσκευασίας και στην επικοινωνία, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι δημιουργεί την εντύπωση ότι η περιεκτικότητα κάθε κάψουλας σε εκχύλισμα πράσινου καφέ είναι 2500mg, γεγονός που δεν είναι ακριβέςαφού σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν κατά τη συνεδρίαση η εν λόγω περιεκτικότητα είναι 250mg.

Ως εκ τούτου η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι και στο σημείο αυτό προκύπτει παράβαση των άρθρων 3, 5, και 8 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να γίνει η ανάλογη τροποποίηση.

Οι προθεσμίες για την τροποποίηση των υποβληθέντων υλικών είναι 20 ημέρες για το φυλλάδιο, 7 ημέρες για την καταχώρηση, 2 ημέρες για την ιστοσελίδα και μέχρι 15/01/2014 για τη συσκευασία.

Πρόσφατα η ίδια Επιτροπή του Σ.Ε.Ε και αφού εξέτασε την επικοινωνία του προϊόντος Raspberry Ketones Maxx5, x7, του ομίλου Megacard, κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

Πρωτίστως, η Επιτροπή έλαβε γνώση της εγκυκλίου του ΕΟΦ (55220 – 22/07/2009) σύμφωνα με την οποία: «Η διάθεση συμπληρωμάτων διατροφής στο κοινό επιτρέπεται μόνο από τα φαρμακεία και αυτό θα πρέπει να αναγράφεται στις διαφημιστικές καταχωρίσεις άμεσες ή έμμεσες (advertorial, public κλπ). Απαγορεύεται κάθε διαφήμιση διάθεσης (συμπληρωμάτων διατροφής) με οποιονδήποτε άλλο τρόπο («πόρτα–πόρτα», τηλεφωνικώς κλπ.)».

Με βάση αυτό, ομόφωνα αποφάσισε ότι η υπό κρίση επικοινωνία που επικοινωνεί την τηλεφωνική πώληση του προϊόντος (RASPBERRY KETONES (MAX, x5, x7) που ανήκει στην κατηγορία των συμπληρωμάτων διατροφής) προσκρούει στο άρθρο 1 του ΕΚΔ-Ε.

Η Επιτροπή με βάση τα προσκομισθέντα από την εγκαλούμενη εταιρεία στοιχεία κατέληξε στην ομόφωνη άποψη ότι για το διαφημιζόμενο προϊόν RASPBERRY KETONES (MAX, x5, x7) δεν τεκμηριώθηκε καμία αδυνατιστική δράση, υπό καμία προϋπόθεση.

Κατά συνέπεια η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι κάθε σχετικός με αδυνάτισμα ισχυρισμός, σε οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας (τηλεοπτικό, ραδιοφωνικό, ιστοσελίδα, φυλλάδιο κλπ) του εν λόγω προϊόντος είναι ατεκμηρίωτος, μπορεί να οδηγήσει σε παραπλάνηση και δεν μπορεί να χρησιμοποιείται.

Επίσης, οι ισχυρισμοί που διατυπώνονται σε σχέση με τα συστατικά του προϊόντος και υπόσχονται ή υπαινίσσονται κάποια μεταβολή στη λειτουργία του οργανισμού (προληπτικές, θεραπευτικές ιδιότητες), ομοίως δεν τεκμηριώθηκαν από κανένα στοιχείο, μπορεί να οδηγήσουν σε παραπλάνηση και δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται. Διευκρινίζεται ότι τυχόν επιστημονική τεκμηρίωση τέτοιου είδους ισχυρισμών σχετικά με τη δράση των συστατικών δεν θα ήταν επαρκής για να τεκμηριώσει αντίστοιχη δράση και αποτελεσματικότητα του τελικού προϊόντος, για το οποίο είναι απαραίτητο να υπάρχουν ανεξάρτητες, έγκυρες μελέτες.

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι οι επώνυμες μαρτυρίες αφ’ ενός σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν και δεν μπορούν να θεωρηθούν τεκμηρίωση για τη δράση και αποτελεσματικότητα του προϊόντος και αφ’ ετέρου δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται εφόσον δεν προϋπάρχει έγκυρη επιστημονική απόδειξη των όποιων αποτελεσμάτων του προϊόντος.

Περαιτέρω, η Επιτροπή λαμβάνοντας υπ’ όψιν της τόσο τον Κανονισμό 1924/2006, που καλύπτει τους ισχυρισμούς διατροφής και υγείας που διατυπώνονται στην επισήμανση, παρουσίαση και διαφήμιση των τροφίμων και των συμπληρωμάτων διατροφής, όσο και την εγκύκλιο του ΕΟΦ (55220 – 22/07/2009) με θέμα τη διαφήμιση των συμπληρωμάτων διατροφής, επισημαίνει ότι στην υπό κρίση επικοινωνία του προϊόντος RASPBERRY KETONES (MAX, x5, x7) παραβιάζονται πλήθος σχετικών διατάξεων, όπως (ενδεικτικά) η απαγόρευση αναφοράς σε ρυθμό απώλειας βάρους, η απαγόρευση προβολής προληπτικών ή θεραπευτικών ενδείξεων, η απαγόρευση συστάσεων μεμονωμένων ιατρών ή επαγγελματιών στον τομέα της υγείας, κ.α.

Με βάση τα παραπάνω η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι η επικοινωνία του εν λόγω προϊόντος είναι παραπλανητική, προσκρούει στα άρθρα 1, 3, 5 και 8 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει άμεσα – εντός 1 ημέρας από την κοινοποίηση της παρούσης – να σταματήσει να προβάλλεται ως έχει (τηλεόραση, ιστοσελίδα, έντυπα).

Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι αποτελεί πάγια θέση του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας και των Επιτροπών η επικοινωνία προϊόντων που συνδέεται με θέματα διατροφής και υγείας να αντιμετωπίζεται με εξαιρετική προσοχή, πέραν της καθιερωμένης διαφημιστικής δεοντολογίας, δεδομένου ότι λόγω έλλειψης εξειδικευμένων γνώσεων, τυχόν ασαφείς, ελλιπείς ή υπερβολικοί ισχυρισμοί μπορούν εύκολα να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό, αναδεικνύεται αποτελεσματικά και ο ουσιαστικός και υπεύθυνος ρόλος που διαδραματίζει η διαφημιστική λειτουργία στην ενημέρωση της κοινής γνώμης. Ειδικότερα τις επικοινωνίες που υπόσχονται αδυνάτισμα η Επιτροπή τις αντιμετωπίζει με ιδιαίτερη ευαισθησία καθώς αυτό είναι ένα θέμα στο οποίο μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού είναι ευάλωτο και εύκολα μπορεί να παραπλανηθεί.

Τέλος, οι επιστήμονες υγείας, επαγγελματίες Διαιτολόγοι-Διατροφολόγοι, εφιστούν την προσοχή του καταναλωτικού κοινού απέναντι σε κάθε είδους διαιτητικό σκεύασμα που υπόσχεται άμεση και γρήγορη απώλεια βάρους, χωρίς δίαιτα/διατροφή και άσκηση, καθώς είναι πολύ πιθανόν ότι πρόκειται για μία ακόμα παραπλανητική προβολή του προϊόντος.


Τελευταία άρθρα

Ο «πόλεμος» με το κοιλιακό λίπος
Ο «πόλεμος» με το κοιλιακό λίπος

Με το πέρας του χρόνου παρατηρείται η τάση να αυξάνεται το σωματικό βάρος... 

Uneed συμπλήρωμα διατροφής
Uneed συμπλήρωμα διατροφής

Σύμφωνα με σημαντικές κλινικές μελέτες... 

Η σημασία των συμπληρωμάτων διατροφής σε στοματικό σπρέι
Η σημασία των συμπληρωμάτων διατροφής σε στοματικό σπρέι

Στο σύγχρονο τρόπο ζωής, τα συμπληρώματα διατροφής...