company logo

Γιατί παχαίνουν τα παιδιά μας και πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε

Γιατί παχαίνουν τα παιδιά μας και πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε

Όταν περισσότερα από τέσσερα στα δέκα παιδιά στην Ελλάδα είναι υπέρβαρα και ένα στα δέκα θεωρείται παχύσαρκο, καταλαβαίνουμε πως η παιδική παχυσαρκία δεν είναι θεωρητικό πρόβλημα, αλλά ένα υπαρκτό φαινόμενο που πρέπει να μας απασχολεί. Σύμφωνα με τους ειδικούς το φαινόμενο αυτό σχετίζεται όχι μόνο με τις λανθασμένες διατροφικές συνήθειες αλλά και με τη σωματική αδράνεια που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη εποχή.

Όπως ισχύει και στην ενήλικη ζωή, το σωματικό βάρος καθορίζεται κατά κύριο λόγο από το Ενεργειακό Ισοζύγιο. Όταν, δηλαδή, οι θερμίδες που προσλαμβάνει ένα παιδί - μέσω οποιουδήποτε συνδυασμού τροφίμων και ροφημάτων - είναι περισσότερες από αυτές που δαπανά, τότε το βάρος του σταδιακά θα αυξηθεί. Και αυτό, επειδή η «περίσσεια» ενέργειας (δηλαδή των θερμίδων) που λαμβάνει και που δεν αξιοποιεί π.χ. για τη σωματική του δραστηριότητα και την ανάπτυξή του, «αποθηκεύεται» με τη μορφή σωματικού λίπους. Για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παχυσαρκίας πρέπει, επομένως, να δίνουμε σημασία όχι μόνο στο τι και πόσο τρώνε τα παιδιά μας, αλλά και πόσο σωματικά δραστήρια είναι.

Βάλτε και την κίνηση στην καθημερινότητα του παιδιού

Το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας είναι σύνθετο και καθορίζεται από παράγοντες που επιδρούν και στις δύο πλευρές του ενεργειακού ισοζυγίου, τόσο δηλαδή στην πρόσληψη, όσο και στη δαπάνη θερμίδων.

Σήμερα, για παράδειγμα, οι ρυθμοί της καθημερινότητας οδηγούν τους γονείς να επιλέγουν πιο συχνά το φαγητό εκτός σπιτιού, ή να μην καταφέρνουν να έχουν γεύματα με όλη την οικογένεια, παράγοντες που σχετίζονται με συμπεριφορές που μπορούν να επιδεινώσουν το πρόβλημα. Παράλληλα, η έλλειψη υποδομών και χώρων στους οποίους μπορούν να λάβουν χώρα αθλητικές δραστηριότητες, ή απλά να… παίξουν με ασφάλεια, καθώς και η είσοδος των υπολογιστών και κάθε είδους gadget στη ζωή μας, καθηλώνουν όλο και περισσότερες ώρες τα παιδιά στον καναπέ ή σε μία καρέκλα. 

Για την αντιμετώπιση, λοιπόν, του προβλήματος, τα παιδιά, πρέπει να ενθαρρύνονται προς δύο κατευθύνσεις: από τη μία πλευρά να ακολουθούν μία υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, χωρίς περιττές απαγορεύσεις, αλλά με ποικιλία και μέτρο, όπως αυτό καθορίζεται, για παράδειγμα, από το φύλο, την ηλικία και τη σωματική τους δραστηριότητα. Από την άλλη, πρέπει να ενθαρρύνονται να έχουν μία σωματικά δραστήρια καθημερινότητα, με λιγότερες «καθιστικές» ασχολίες, στην οποία να εντάσσουν συστηματικές αθλητικές δραστηριότητες που να τα ικανοποιούν και να τα εκφράζουν.

Για περισσότερες πληροφορίες:

  • World Health Organization. Global recommendations on physical activity for health. http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/en/
  • Brug J et al. (2012) Differences in weight status and energy-balance related behaviors among schoolchildren across Europe: the ENERGY-project. PLoS One, 7(4):e34742.
  • Paul Farajian et al. (2013). Socio-economic and demographic determinants of childhood obesity prevalence in Greece: the GRECO (Greek Childhood Obesity) study. Public Health Nutr. 2013 Feb;16(2):240-7.

Τελευταία άρθρα

Τα οφέλη του χυμού ανανά για την υγεία
Τα οφέλη του χυμού ανανά για την υγεία

Ο ανανάς είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν ως θεραπεία...

Κινόα με φακές, αβοκάντο και χαλούμι
Κινόα με φακές, αβοκάντο και χαλούμι

Κινόα με φακές, αβοκάντο και χαλούμι

Φακές στο τηγάνι με φρέσκο σολωμό και ντρέσινγκ μουστάρδας
Φακές στο τηγάνι με φρέσκο σολωμό και ντρέσινγκ μουστάρδας

Φακές στο τηγάνι με φρέσκο σολωμό και ντρέσινγκ μουστάρδας