company logo

Η διατροφή μας κατά τη διάρκεια των Χριστουγεννιάτικων εορτών

Η διατροφή μας κατά τη διάρκεια των Χριστουγεννιάτικων εορτών

Μαρία Ι. Ρίτσου

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η πιο όμορφη περίοδος του χρόνου, τα Χριστούγεννα φτάνουν, και μαζί με αυτά είναι συνυφασμένη η διάθεση όλων μας, για ξεκούραση, διακοπές και φαγητό. Η αφθονία των φαγητών που επικρατεί  τα Χριστούγεννα, τα οικογενειακά τραπέζια καθώς και η ύπαρξη τροφών που παραδοσιακά καταναλώνουμε την περίοδο αυτή είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους τα Χριστούγεννα θεωρούνται η πιο επίφοβη περίοδος του χρόνου για αύξηση βάρους και χειροτέρευση των διατροφικών μας συνηθειών.

Για τους παραπάνω λόγους, είναι σημαντικό να είμαστε προσεκτικοί στις επιλογές μας και να παρουσιάζεται αυτοσυγκράτηση στους ατελείωτους πειρασμούς των εορτών. Το να ισχυριστούμε ότι θα είμαστε τέλειοι στις επιλογές μας πιθανόν να είναι αδύνατο, είναι σημαντικό όμως να αποφύγουμε τις καταχρήσεις και τις υπερβολές. Παρακάτω θα βρείτε ορισμένους χειρισμούς οι οποίοι θα σας βοηθήσουν να διατηρήσετε ισορροπία στη διατροφή σας, και το βάρος σας σταθερό.

Αρχικά, η κατανάλωση γλυκών θα πρέπει να γίνεται με μέτρο. Αυτό σημαίνει ότι δε θα πρέπει να καταναλώνουμε γλυκά σε καθημερινή βάση. Από τα Χριστουγεννιάτικα γλυκά το μελομακάρονο θεωρείται γλυκό υψηλής διατροφικής αξίας, διότι έχει σαν βάση το ελαιόλαδο και το μέλι, σε αντίθεση με τον κουραμπιέ ο οποίος παρασκευάζεται από βούτυρο και περιέχει αρκετή ζάχαρη. Η κατανάλωση τους σαν απογευματινό snack, θα ικανοποιήσει την ανάγκη σας για γλυκό και δεν θα επιβαρύνετε τον οργανισμό με πολλές θερμίδες.

Επίσης ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στις επιλογές που κάνετε για το εορταστικό σας τραπέζι ή όταν βρίσκεστε σε γεύματα εκτός σπιτιού. Προτιμήστε να καταναλώσετε γαλοπούλα ή οποία είναι παραδοσιακή αυτές τις μέρες ή κοτόπουλο αντί για χοιρινό, αρνί και κατσίκι. Επίσης δώστε ιδιαίτερη προσοχή στις σαλάτες των γιορτινών τραπεζιών. Σαλάτες με σως και μαγιονέζα περιέχουν αρκετές  θερμίδες και λίπος, και για το λόγο αυτό θα πρέπει να περιορίζεται η κατανάλωση τους. Προτιμήστε τα φρέσκα λαχανικά με ελαιόλαδο ή βαλσάμικο και τα ψητά ή βραστά λαχανικά.

Τέλος προσοχή πρέπει να δίνεται και στην ποσότητα αλκοόλ που καταναλώνεται και το είδος του αλκοόλ. Για παράδειγμα τα λικέρ περιέχουν ζάχαρη. Επίσης οι βαθμοί του αλκοόλ σχετίζονται με την περιεκτικότητα του αλκοόλ κάθε ποτού. Κάθε βαθμός αλκοόλ, μας προσδίδει 7 θερμίδες, επομένως τα πιο «ελαφριά» ποτά έχουν λιγότερες θερμίδες σε σχέση με πιο ‘’βαριά’’ (σε ίδιες ποσότητες). Προτιμήστε κρασί, ιδανικά κόκκινο το οποίο είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, σε ποσότητες  1-2 ποτήρια την ημέρα.

Τέλος η περίοδος των διακοπών και η κατανάλωση όλων των παραπάνω εδεσμάτων είναι πιθανόν να μας αποσυντονίσει από τις συνήθειές μας όπως η μείωση της φυσικής δραστηριότητας η μείωση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών και τη μείωση κατανάλωσης νερού. Είναι σημαντικό ακόμα και κατά τη διάρκεια των διακοπών όχι μόνο να μην αμελούμε τις συνήθειές μας αλλά και να προσπαθούμε περισσότερο να τις διατηρήσουμε να επιτύχουμε ισορροπία στη λειτουργιά του οργανισμού μας.

Εν κατακλείδι, τρώγοντας σωστά κατά τη διάρκεια των Χριστουγεννιάτικων εορτών και κάνοντας τις σωστές διατροφικές επιλογές δεν κινδυνεύετε να φορτωθείτε κιλά. Το να αποφεύγετε συστηματικά οικογενειακά τραπέζια και δείπνα δεν αποτελεί καλή λύση, καθώς μπορεί να σας δημιουργήσει στερητικά συναισθήματα και να ενοχοποιήσετε τη σχέση σας με το φαγητό. Βρίσκοντας το μέτρο στη διατροφή σας και ακούγοντας το σώμα σας θα απολαύσετε τις γιορτές χωρίς άγχος και stress.