company logo

Η επιστήμη υποστηρίζει ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να έχει οφέλη στην υγεία

Η επιστήμη υποστηρίζει ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να έχει οφέλη στην υγεία

Αντί για τρία βασικά γεύματα την ημέρα, ένα πρόγραμμα διατροφής που περιλαμβάνει «διαλείπουσα νηστεία» θα μπορούσε να βοηθήσει στην καταπολέμηση όχι μόνο της παχυσαρκίας, αλλά και πολλών ασθενειών που είναι απόρροια του σύγχρονου τρόπου ζωής, όπως ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις, ο καρκίνος και η νόσος Αλτσχάιμερ, υποστηρίζουν τώρα ορισμένοι ερευνητές.

Οι συμβουλές που δίνονται για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας συνήθως επικεντρώνονται στην κατανάλωση λιγότερων θερμίδων και την συστηματική σωματική άσκηση. Τα οφέλη από τρόφιμα όπως λαχανικά, φρούτα, ξηροί καρποί, ψάρια, καθώς και η αξία της μείωσης ή παράλειψης ανθυγιεινών σνακ, αποτελούν τις πιο συχνές συμβουλές.

Ωστόσο, η ολοένα και μεγαλύτερη συλλογή στοιχείων αποκαλύπτει ότι άλλες βασικές πτυχές της διατροφής (δηλαδή πότε και πόσο συχνά τρώνε οι άνθρωποι) μπορούν επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στον τομέα της υγείας. Μια διεθνής ομάδα ερευνητών ανέφερε, σε ένα άρθρο τους που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, ότι στην πραγματικότητα το πιο κοινό πρότυπο διατροφής στις σύγχρονες κοινωνίες, δηλαδή τρία γεύματα ημερησίως και κάποια σνακ στο ενδιάμεσο, δεν είναι «φυσιολογικό» από την άποψη της ανθρώπινης εξέλιξης.

Όπως είπαν, όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να αποδώσει οφέλη.

«Η νηστεία είναι από μόνη της πιο ισχυρή για την πρόληψη και την ανατροπή ορισμένων ασθενειών ακόμα και από τα φάρμακα», δήλωσε ο Satchidananda Panda, αναπληρωτής καθηγητής βιολογίας του Ινστιτούτου Salk, στην Καλιφόρνια, και ένας από τους συγγραφείς του άρθρου.

Οι ερευνητές παρατήρησαν και ανέφεραν στο άρθρο τους ότι στα προϊστορικά χρόνια, οι κυνηγοί, έτρωγαν ανά αραιά διαστήματα. Αυτό δείχνει ότι η ικανότητα που είχαν να λειτουργεί σε υψηλό επίπεδο τόσο το σώμα όσο και το πνεύμα, πιθανόν να οφείλεται στη διάρκεια των εκτεταμένων περιόδων χωρίς τροφή, οι οποίες τελικά ενδέχεται να ήταν ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη του ανθρώπου. Μάλλον το ανθρώπινο σώμα μπορεί να προσαρμοστεί για να λειτουργήσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του μέσω της διαλείπουσας νηστείας.

Η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να σημαίνει κατανάλωση 500 είτε λιγότερων θερμίδων μια - δύο φορές την εβδομάδα.

Προηγούμενη έρευνα σε πειραματόζωα έχει δείξει ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να αποκρούσει ή ακόμα και να ανατρέψει ασθένειες όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και κάποιες νευροεκφυλιστικές διαταραχές. Μελέτες σε πειραματόζωα δείχνουν επίσης ότι η διαλείπουσα νηστεία προσφέρει οφέλη επιτρέποντας στο σώμα να ανταποκριθεί καλύτερα για παράδειγμα στο στρες. Επίσης, η νηστεία θα μπορούσε να καταπολεμήσει τους όγκους, να μειώσει τη φλεγμονή ή να βελτιώσει τα κατεστραμμένα μόρια και άλλα συστατικά των κυττάρων.

Ο Panda δήλωσε ότι «η διαλείπουσα νηστεία βοηθά το σώμα να αναζωογονηθεί προωθώντας έτσι τη συνολική υγεία».

Ίσως είναι δύσκολο για τους ανθρώπους να προσαρμοστούν σε πρόγραμμα νηστείας αμέσως, από τη στιγμή που έχουν συνηθίσει στα τρία βασικά γεύματα την ημέρα συν τα ενδιάμεσα. Οι μελλοντικές έρευνες θα πρέπει να διερευνήσουν περαιτέρω τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφόρων τύπων διαλείπουσας νηστείας σε μια ποικιλία πληθυσμιακών ομάδων. Ο Panda τέλος δήλωσε ότι «η αποτελεσματικότητα της διαλείπουσας νηστείας στην πρόληψη και στην ανατροπή των ασθενειών, καθώς και η αλληλεπίδραση με τυπικές φαρμακευτικές αγωγές για χρόνιες μεταβολικές ασθένειες, θα πρέπει να δοκιμαστούν σε κατάλληλες ομάδες εθελοντών».

Τελευταία άρθρα

Τα οφέλη του χυμού ανανά για την υγεία
Τα οφέλη του χυμού ανανά για την υγεία

Ο ανανάς είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν ως θεραπεία...

Κινόα με φακές, αβοκάντο και χαλούμι
Κινόα με φακές, αβοκάντο και χαλούμι

Κινόα με φακές, αβοκάντο και χαλούμι

Φακές στο τηγάνι με φρέσκο σολωμό και ντρέσινγκ μουστάρδας
Φακές στο τηγάνι με φρέσκο σολωμό και ντρέσινγκ μουστάρδας

Φακές στο τηγάνι με φρέσκο σολωμό και ντρέσινγκ μουστάρδας