company logo

Jenny's nutri-news: ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης με την κατανάλωση χυμού παντζαριών

Jenny's nutri-news: ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης με την κατανάλωση χυμού παντζαριών

Σύμφωνα με μία πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό ‘Hypertention’ από την Αμερικάνικη Καρδιολογική εταιρεία, o χυμός παντζαριών μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση. Στη μελέτη αυτή οι συμμετέχοντες κατανάλωναν 1 φλιτζάνι χυμό παντζαριών καθημερινά και παρατήρησαν μείωση της αρτηριακής  πίεσης κατά 10 mm Hg.

Ο χυμός από παντζάρια περιέχει περίπου 0.2 γραμμάρια σε νιτρικά άλατα, αντίστοιχη ποσότητα παίρνουμε από ένα μεγάλο μπολ σαλάτα λάχανο ή από 2 παντζάρια. Στο σώμα τα νιτρικά άλατα μετατρέπονται σε οξίδια, τα οποία σε μορφή αερίων διαστέλλουν τις αρτηρίες, διευκολύνοντας την κυκλοφορία του αίματος.

Οι συμμετέχοντες στην μελέτη κατανάλωσαν 250 ml χυμό παντζαριών ή νερό που περιείχε χαμηλή περιεκτικότητα σε νιτρώδη και παρακολούθησαν την πίεση για εικοσιτέσσερις ώρες. Οι ερευνητές με ιδιαίτερη έκπληξη παρατήρησαν ότι μια πολύ μικρή ποσότητα νιτρικών αλάτων χρειάστηκε ώστε να δουν ένα τόσο μεγάλο αποτέλεσμα στην αρτηριακή πίεση.

Συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου, στους συμμετέχοντες πoυ κατανάλωσαν το χυμό παρατηρήθηκε μείωση της συστολικής και διαστολικής πίεσης του αίματος (η μικρή και η μεγάλη πίεση)- ακόμη και όταν η περιεκτικότητα σε νιτρώδη στο αίμα, έπεσε στα επίπεδα που ήταν πριν την κατανάλωση του χυμού. Το μέγιστο αποτέλεσμα παρατηρήθηκε τρεις με έξι ώρες μετά την κατανάλωση, αλλά η δράση παρέμεινε για 24 ώρες. 

Η παρούσα μελέτη δείχνει ότι η ποσότητα των νιτρώδων που απαιτείται για να μειωθεί η αρτηριακή πίεση είναι αρκετά μικρή και μπορεί να δώσει σημαντικά κλινικά οφέλη στα άτομα που απατείται ρύθμιση της πίεσης.  Ωστόσο, δε γνωρίζουμε ακόμη το πόσο μακροπρόθεσμο είναι το αποτέλεσμα.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η τακτική κατανάλωση λαχανικών με υψηλή περιεκτικότητα σε νιτρικά άλατα που βρίσκονται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τα παντζάρια, είναι μία πρόταση εφικτή για τον περισσότερο κόσμο, στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής για την υγεία της καρδιάς.

Η τακτική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σε συνδυασμό με τη ρύθμιση του σωματικού βάρους αποτελούν τον ακρογονιαίο λίθο για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Ο Αμερικάνικος Οργανισμός φαρμάκων προτείνει να γεμίσουμε το πιάτο μας  τουλάχιστον κατά το ήμισυ με φρούτα και λαχανικά, ενώ η Αμερικάνικη Καρδιολογική εταιρεία προτείνει την κατανάλωση 8 ή περισσότερων μικρομερίδων φρούτων και λαχανικών καθημερινά. 1 μερίδα αντιστοιχεί σε 1 μέτριο φρούτο ή 1 μπολ ωμή σαλάτα.

 

Ευγενία Ηλιάδου
Κλινικός Διαιτόλογος-Διατροφολόγος, Μsc, State Registered Dietitian UK
Υπεύθυνη Διαιτολογικού Τμήματος Mediterraneo Hospital 

Τελευταία άρθρα

Κέικ χωρίς αυγά και βούτυρο
Κέικ χωρίς αυγά και βούτυρο

Κέικ χωρίς αυγά και βούτυρο

Η Βιταμίνη D στην πρόληψη του αυτισμού
Η Βιταμίνη D στην πρόληψη του αυτισμού

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Queensland ανακάλυψαν ότι... 

Μελιτζάνες παπουτσάκια Σαρακοστής
Μελιτζάνες παπουτσάκια Σαρακοστής

Μελιτζάνες παπουτσάκια Σαρακοστής