company logo

Καρδιαγγειακά: από ανδρική... γυναικεία υπόθεση

Καρδιαγγειακά: από ανδρική... γυναικεία υπόθεση

της Λυδίας Παπαευαγγέλου

 

«Καρδιαγγειακά επεισόδια». Μια φράση που ακούμε όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια, μια φράση που τρομάζει τους περισσότερους, ίσως υπερβολικά, έπειτα από κάποια ηλικία. Περί τίνος πρόκειται; Ποιους αφορούν; Κάποτε ήταν θλιβερό «προνόμιο» μόνο των ανδρών, τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, ο όροι μοιάζουν να αντιστρέφονται. Τι συντέλεσε σε αυτήν την αλλαγή; Ο καρδιολόγος, κ. Παναγιώτης Παπάς, απαντά στις ερωτήσεις μας και μας βοηθά να αποσαφηνίσουμε το «θολό τοπίο» γύρω από τα θέματα της… καρδιάς μας.

Τι εννοούμε με τον όρο «καρδιαγγειακά προβλήματα»;

«Αναφερόμαστε στα προβλήματα που αφορούν στα αγγεία της καρδιάς, τα λεγόμενα στεφανιαία, στα καρδιακά τοιχώματα, αλλά και στα αγγεία του εγκέφαλου. Το 52% των καρδιαγγειακών προβλημάτων αναφέρεται στη στεφανιαία νόσο (στηθάγχη, έμφραγμα), το 17% σε αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια και σε μικρότερο ποσοστό σε άλλα, περιφερειακά αγγειακά προβλήματα. Τα καρδιαγγειακά εύλογα συγκεντρώνουν τεράστιο ενδιαφέρον, αφού αποτελούν σήμερα την κυρία αιτία θανάτου στον πλανήτη», εξηγεί ο κ. Παπάς.

Ποιες ηλικίες αφορούν και ποιοι είναι περισσότερο επιρρεπείς σε αυτά;

Στο παρελθόν, οι δεκαετίες της ζωής με τη μεγαλύτερη συχνότητα καρδιαγγειακών προβλημάτων ήταν η 4η και η 5η για τα καρδιολογικά προβλήματα και η 6η και 7η για τα εγκεφαλικά. Αυτό έχει μεταβληθεί σημαντικά τα τελευταία 30-35 χρόνια. Βλέπουμε, λοιπόν, σημαντικό αριθμό καρδιαγγειακών προβλημάτων ακόμη και στην 3η δεκαετία της ζωής, αλλά και εγκεφαλικά αγγειακά επεισόδια στην 5η δεκαετία.

Κύρια αίτια της επιδείνωσης αυτής της κατάστασης είναι ο «δυτικός» τρόπος ζωής, με τους γρήγορους ρυθμούς, τα γρήγορα και πρόχειρα γεύματα, το έντονο στρες και τον απάνθρωπο ανταγωνισμό, την έλλειψη άσκησης και, συνεπώς, την επακόλουθη παχυσαρκία, το κάπνισμα, τη μόλυνση του περιβάλλοντος, αλλά και την ελλιπή αγωγή υγείας. «Στη χώρα μας, την τελευταία 4ετία παρουσιάζεται μια αύξηση στα καρδιαγγειακά, και για έναν ακόμα λόγο: την οικονομική κρίση. Αυτό, άλλωστε, είναι κάτι που παρατηρήθηκε και σε άλλες χώρες, στις οποίες δραστηριοποιήθηκε το Δ.Ν.Τ.», επισημαίνει ο κ. Παπάς.

Στο παρελθόν θεωρούνταν «προνόμιο» μόνο των ανδρών. Τι συμβαίνει σήμερα;

«Πράγματι, στο παρελθόν τα καρδιαγγειακά νοσήματα ήταν, κυρίως, ανδρικό “προνόμιο”. Η σχετική “ανοσία” των γυναικών είχε αποδοθεί στην αυξημένη παραγωγή οιστρογόνων κατά την αναπαραγωγική ηλικία. Τα οιστρογόνα πράγματι προσφέρουν κάποια προστασία στο γυναίκειο καρδιαγγειακό σύστημα. Από την εποχή όμως που οι γυναίκες ακολουθούν έναν πιο… επιβαρυντικό τρόπο ζωής, τρώγοντας ανθυγιεινά, καπνίζοντας, αλλά και με την έκθεσή τους στο στρες του εργασιακού στίβου, η διαφορά άρχισε να μειώνεται. Έτσι, σήμερα, όλο και περισσότερες γυναίκες παρουσιάζουν καρδιαγγειακά προβλήματα», τονίζει ο ειδικός.

Ποιος ο ρόλος της διατροφής και της άσκησης στην πρόληψή των καρδιαγγειακών προβλημάτων;

«Είναι εύκολα αντιληπτό, ότι ο ρόλος της διατροφής αλλά και της άσκησης, καθώς και γενικά ο τρόπος ζωής, είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για την πρόληψη αυτών των προβλημάτων. Η σοφία που περιέχει μέσα της η μεσογειακή διατροφή, αποτέλεσμα γνώσης πολλών αιώνων, είναι μια κληρονομιά που θα πρέπει να τη μελετήσουμε, να τη γνωρίσουμε σε βάθος και να την εφαρμόσουμε προς όφελός μας.

Η χρήση των δημητριακών, του ελαιολάδου, των λαχανικών και των φρούτων εποχής, των ανάλατων ξηρών καρπών, των ψαριών και των γαλακτοκομικών προϊόντων, θα πρέπει να αποτελεί τη βάση της διατροφής μας. Μια κακή διατροφή σε συνδυασμό με την έλλειψη άσκησης, μας οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην παχυσαρκία, στο μεταβολικό σύνδρομο και σε πολλαπλασιασμό της πιθανότητας εμφάνισης καρδιαγγειακών προβλημάτων.

Στη χώρα μας, δυστυχώς ήδη το 32% των ενηλίκων είναι υπέρβαροι, με ένα 20% εξ αυτών να πληρούν τα κριτήρια της κακοήθους παχυσαρκίας. Αυτό συνεπάγεται αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη και καρδιαγγειακών νοσημάτων», τονίζει ο κ. Παπάς.

Υπάρχουν συμπληρώματα διατροφής που βοηθούν στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων;

Είναι βέβαιο ότι τα αξιόπιστα αλλά και σωστά χρησιμοποιούμενα συμπληρώματα μόνο καλό μπορεί να κάνουν στην υγεία. Π.χ. τα ω-3 λιπαρά οξέα, η βιταμίνη C, το μαγνήσιο, το κάλιο και η καρνιτίνη είναι ουσίες μεγάλης σημασίας για την υγεία του καρδιαγγειακού μας συστήματος. «Συχνά δεν τις προσλαμβάνουμε σε ικανοποιητική ποσότητα μέσω της διατροφής μας και γι’ αυτό θα πρέπει να τις παίρνουμε μέσω των κατάλληλων συμπληρωμάτων», εξηγεί ο ειδικός.

«Όταν έχει πλέον εκδηλωθεί κάποιο καρδιαγγειακό πρόβλημα ή όταν η άσκηση και η διόρθωση της διατροφής δεν έχουν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, είναι απαραίτητη η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής.

Επιπλέον, σε περιπτώσεις μεταβολικού συνδρόμου και όταν υπάρχουν περισσότεροι από δύο παράγοντες κίνδυνου μαζί με κληρονομική προδιάθεση (ηλικία-υπέρταση-σακχαρώδης διαβήτης-παχυσαρκία-κάπνισμα-έλλειψη άσκησης), πρέπει να επισκεφθούμε το γιατρό μας και να αναζητήσουμε μαζί του τον σωστό συνδυασμό διατροφής, συμπληρωμάτων διατροφής, άσκησης και - αν είναι αναγκαίο- κάποιας φαρμακευτικής αγωγής», συνοψίζει ο ειδικός.

 

 

ΠΑΠΑΣ Χ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Καρδιολόγος

Σπούδασε στην Ιατρική Σχολής του Δ.Π.Θ. και κατέχει τον τίτλο του ειδικού καρδιολόγου από το 1998. Εργάζεται στο ιδιωτικό του ιατρείο εδώ και 14 χρόνια και τα τελευταία 11 χρόνια είναι γιατρός της υγειονομικής μονάδας του ΕΟΠΥΥ Αλεξανδρούπολης. Από προσωπικό ενδιαφέρον, έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την πρόληψη και κυρίως τη διατροφή και την άσκηση. Έχει παρακολουθήσει όλα τα πανελλήνια καρδιολογικά συνέδρια από το 1993 και μετά και αρκετά πανευρωπαϊκά.

 

 

myelements - Krill OMEGA3

Για υγιή καρδιά

Πολυάριθμες κλινικές μελέτες δείχνουν πως τα Ω3 λιπαρά προάγουν την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος και τις εγκεφαλικές λειτουργίες. Mελέτη στοχευμένη στη δράση του ελαίου Krill στην υπερλιπιδαιμία, αποδεικνύει πως το Krill Omega3 μπορεί να συμβάλει στην ουσιαστική μείωση των επιπέδων ολικής χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων και της LDL (κακής) χοληστερόλης. Βασικό χαρακτηριστικό του ελαίου είναι η υψηλή περιεκτικότητά του σε Ω3 λιπαρά οξέα με τη μορφή φωσφολιπιδίων, για υψηλή απορρόφηση από τον οργανισμό.

 

Solgar - Omega 3-6-9

Σύμμαχος καλής υγείας

Το Omega 3-6-9 της Solgar προέρχεται από ένα μίγμα ουσιωδών λιπαρών οξέων υψηλής βιολογικής αξίας από μη επεξεργασμένα έλαια ψαριών, λιναριού και μποράγκο και αποτελεί πολύτιμο σύμμαχο για την ομαλή λειτουργία και καλή υγεία του οργανισμού. Το Omega 3-6-9 της Solgar θεωρείται εξαιρετικά χρήσιμο για τη διατήρηση ομαλών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, ενώ επιπλέον μπορεί να βοηθήσει στην ομαλή λειτουργία του νευρικού, του ορμονικού και του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τελευταία άρθρα

Διατροφή και Διαβήτης
Διατροφή και Διαβήτης

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια νόσος κατά την οποία παρατηρούνται... 

Μουρουνέλαιο: Η αλήθεια στα ψιλά γράμματα…
Μουρουνέλαιο: Η αλήθεια στα ψιλά γράμματα…

«Προσέχω πολύ τη διατροφή και την υγεία μου… Παίρνω καθημερινά μουρουνέλαιο»...

Έξι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τα επίπεδα της βιταμίνης D
Έξι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τα επίπεδα της βιταμίνης D

Γνωρίζουμε όλοι ότι η βιταμίνη D έχει μεγάλη σημασία για την καλή υγεία...