company logo

Μεταβολισμός και απώλεια βάρους

Μεταβολισμός και απώλεια βάρους

Μετά από μία μέτρηση που έκανα επειδή δεν μπορούσα να χάσω βάρος, με ενημέρωσαν ότι έχει πρόβλημα ο βασικός μεταβολισμός μου. Μπορείτε να πείτε τι σημαίνει και πως μπορώ να χάσω βάρος;

 

Ο βασικός μεταβολισμός είναι το ποσό της ενέργειας που καταβολίζει κάθε οργανισμός σε ηρεμία. Η τιμή αυτή εξαρτάται από ορισμένους παράγοντες που δεν μπορούμε να επηρεάσουμε όπως είναι το φύλλο και η ηλικία.

Εξαρτάται όμως και από το ποσό της μυϊκής μάζας του οργανισμού και από ορισμένους ορμονικούς παράγοντες. Είναι παράμετροι που πρέπει να αξιολογείτε και να προσπαθείτε να βελτιώσετε εάν θέλετε να ελέγχετε το βάρος σας ευκολότερα.

Οι κυριότερες ορμόνες που επηρεάζουν  τον μεταβολισμού είναι εκείνες του θυρεοειδούς. Σε περίπτωση που παρατηρείται κάποια δυσλειτουργία πρέπει να το συζητήσετε με τον ενδοκρινολόγο σας για την ρύθμιση της.

Η μυική μάζα και ο βαθμός χρήσης της, δηλαδή η φυσική δραστηριότητα, είναι εκείνη που μπορείτε να επηρεάσετε και να βελτιώσετε σημαντικά τον μεταβολικό σας ρυθμό, τόσο σε ηρεμία (βασικός μεταβολισμός), όσο και κατά την παραγωγή έργου. Κάθε μορφή άσκησης, από το περπάτημα, τα βάρη έως και η χειρωνακτική εργασία, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση του μεταβολισμού.

Διατροφικά εργαλεία για την επίτευξη του ίδιου στόχου είναι η τακτική κατανάλωση πρωινού που περιέχει δημητριακά ή ψωμί ολικής άλεσης, η τακτική κατανάλωση γευμάτων κατά την διάρκεια της ημέρας και η σωστή ενυδάτωση με 8-10 ποτήρια νερό καθημερινά.

Ορισμένα συστατικά τροφίμων που αποδεδειγμένα δρουν στην μικρή αύξηση του μεταβολισμού είναι η καφεΐνη, οι κατεχίνες του πράσινου τσαγιού και η καψαΐσίνη του πιπεριού.

 

Γιάννης Χρύσου

Κλινικός διατροφολόγος-διαιτολόγος

Επιστημονικός συνεργάτης Diet TV