company logo

Μπορεί η υπερβολική κατανάλωση σακχάρων να προκαλέσει διαβήτη?

Μπορεί η υπερβολική κατανάλωση σακχάρων να προκαλέσει διαβήτη?

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Η κατανάλωση σακχάρων έχει συνδεθεί με τον διαβήτη, την παχυσαρκία αλλά και με άλλα προβλήματα υγείας. Οι περισσότεροι γιατροί υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση σακχάρων από μόνη της δεν προκαλεί διαβήτη. Νέες έρευνες όμως υποδεικνύουν μια στενότερη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης σακχάρων και του διαβήτη από.

Τόσο ο διαβήτης τύπου 1 όσο και ο τύπος 2 επηρεάζουν την ικανότητα του οργανισμού να ρυθμίζει τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Η κατανάλωση όμως σακχάρων δεν θα προκαλέσει διαβήτη τύπου 1. Ο διαβήτης τύπου 1 είναι μια αυτοάνοση κατάσταση όπου προσβάλει τα κύτταρα που παράγουν ινσουλίνη. Η βλάβη σε αυτά τα κύτταρα υπονομεύει την ικανότητα του οργανισμού να διαχειρίζεται τη γλυκόζη του αίματος. Ο διαβήτης τύπου 2 είναι πιο περίπλοκος. Η κατανάλωση σακχάρων δεν προκαλεί άμεσα διαβήτη, ωστόσο η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να προκαλέσει αύξηση βάρους που κατά συνέπεια αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Κατανοώντας τη σχέση μεταξύ κατανάλωσης σακχάρων και διαβήτη

Αν και η κατανάλωση σακχάρων δεν συνδέεται άμεσα με τον διαβήτη, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η αυξημένη συνολική διαθεσιμότητα σακχάρων καθιστά την εμφάνιση του διαβήτη ένα συχνό φαινόμενο. Μια μελέτη του 2013 διαπίστωσε ότι όταν στα τρόφιμα παρατηρούνται περισσότερα σάκχαρα τότε τα ποσοστά του διαβήτη αυξάνονται. Συγκεκριμένα, για κάθε επιπλέον 150 θερμίδες σακχάρων ανά ημέρα, τα επίπεδα του διαβήτη αυξήθηκαν κατά 1%. Η αλλαγή αυτή συνεχίστηκε ακόμα και όταν οι ερευνητές έλεγχαν τους παράγοντες που συνδέονται με τον διαβήτη όπως η παχυσαρκία, η άσκηση και η συνολική κατανάλωση θερμίδων.

Μια ανασκόπηση της προηγούμενης έρευνας του 2012 υποδηλώνει ότι ορισμένες μορφές σακχάρων θα μπορούσαν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη. Η μελέτη συγκεκριμένα αναφέρει ότι τα γλυκά ροφήματα θα μπορούσαν να αυξήσουν τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

Άλλοι κίνδυνοι για την υγεία που σχετίζονται με την κατανάλωση σακχάρων

Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2014 συνδέει την υπερβολική κατανάλωση σακχάρων με τον αυξημένο κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά νοσήματα. Οι άνθρωποι που κατανάλωσαν σάκχαρα περισσότερο από το 25% των ημερήσιων θερμίδων τους είχαν περισσότερες από τις διπλάσιες πιθανότητες να πεθάνουν από καρδιακές παθήσεις.

Άλλοι κίνδυνοι που σχετίζονται με την κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας σακχάρων περιλαμβάνουν:

-Φθορά των δοντιών

-Ηπατική νόσο

-Καρκίνος

-Ορμονικές αλλαγές

-Υψηλή χοληστερόλη

-Αύξηση βάρους και παχυσαρκία

-Χρόνιες ασθένειες όπως το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS)

-Χρόνια φλεγμονή και ανοσολογική δυσλειτουργία

Συστάσεις για την πρόσληψη σακχάρων

Το σώμα χρειάζεται γλυκόζη για να λειτουργήσει. Η American Heart Association (AHA) συνιστά τα ακόλουθα όρια για τα πρόσθετα σάκχαρα ανά ημέρα:

-Για το μέσο άνδρα: Επιτρέπεται η κατανάλωση έως 9 κουταλάκια του γλυκού, 36 γραμμάρια ή 150 θερμίδες σακχάρων.

-Για τη μέση γυναίκα: Επιτρέπεται η κατανάλωση έως 6 κουταλάκια του γλυκού, 25 γραμμάρια ή 100 θερμίδες σακχάρων.

Η Αμερικανική Ένωση Διαβήτη προτείνει στα άτομα που πάσχουν από διαβήτη:

-Καταναλώνετε υδατάνθρακες με χαμηλό ή μεσαίο γλυκαιμικό δείκτη όπως ψωμί ολικής αλέσεως, πλιγούρι βρώμης ή φρούτα.

-Καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες για να πάρετε ενέργεια και να βοηθήσετε στον έλεγχο της γλυκόζης στο αίμα.

-Καταναλώνετε άσπρες πρωτεΐνες και επιλέξτε τα «καλά» λιπαρά για να μειώσετε την πείνα. Αυτό θα σας βοηθήσει να αισθάνεστε  πιο γεμάτοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

-Προσθέστε στη διατροφή σας τις αγκινάρες, το μπρόκολο, τις  μελιτζάνες και τα μανιτάρια.

-Περιορίστε ή αποφύγετε τα σνακ και τα αλκοολούχα ποτά.

-Αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα που μπορεί να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, σε πρόσθετα σάκχαρα, σε ανθυγιεινά λιπαρά οξέα.

-Περιορίστε την κατανάλωση νατρίου σε 2.300 χιλιοστόγραμμα ή λιγότερο ανά ημέρα.

-Φάτε μικρότερα γεύματα και πιο συχνά.  

Παράγοντες κινδύνου για διαβήτη τύπου 2

-Οι υπέρβαροι ή τα άτομα με μεγάλη περιφέρεια μέσης

-Άτομα ηλικίας 45 ετών και άνω

-Άτομα με οικογενειακό ιστορικό διαβήτη

-Γυναίκες με διαβήτη κύησης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

-Άτομα με υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα

-Άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση

-Άτομα που δεν γυμνάζονται

-Άτομα με τριγλυκερίδια στο αίμα ή χαμηλή HDL χοληστερόλη

-Άτομα με κυκλοφορικά προβλήματα στον εγκέφαλο, στα πόδια ή στην καρδιά

Η φυλή και η εθνικότητα είναι και αυτά παράγοντες κινδύνου. Οι ντόπιοι Αμερικανοί, οι Ασιάτες-Αμερικανοί, οι Νησιώτες του Ειρηνικού, οι Λατινοί και οι Αφροαμερικανοί έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Συμβουλές για την πρόληψη του διαβήτη

-Χάστε βάρος: Η απώλεια του 5-7% του αρχικού σας βάρους μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του διαβήτη.

-Κάντε τουλάχιστον 30 λεπτά άσκησης την ημέρα για τουλάχιστον 5 ημέρες την εβδομάδα.

-Καταναλώστε μικρότερες μερίδες, λιγότερα σάκχαρα και λιγότερα λιπαρά τρόφιμα.

Οι γυναίκες που αναπτύσσουν διαβήτη κύησης μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη μέσω του θηλασμού, να υποβληθούν σε εξετάσεις για διαβήτη ανά τριετία και να ενημερωθούν από τους γιατρούς τους σχετικά με τη λήψη φαρμάκων για την πρόληψη του διαβήτη.


Τελευταία άρθρα

Θεραπεία λεύκης με βιταμίνες, μέταλλα και πολυφαινόλες
Θεραπεία λεύκης με βιταμίνες, μέταλλα και πολυφαινόλες

Η λεύκη επηρεάζει εξίσου τους άνδρες και τις γυναίκες... 

Είναι πάντα προστατευτικά τα υψηλά επίπεδα «καλής» χοληστερόλης;
Είναι πάντα προστατευτικά τα υψηλά επίπεδα «καλής» χοληστερόλης;

Εάν θέλετε να αποφύγετε τις καρδιακές παθήσεις ίσως πρέπει...

Μίνι σουβλάκι κοτόπουλο σε δροσερή καλοκαιρινή μαρινάδα
Μίνι σουβλάκι κοτόπουλο σε δροσερή καλοκαιρινή μαρινάδα

Μίνι σουβλάκι κοτόπουλο σε δροσερή καλοκαιρινή μαρινάδα