company logo

Ύπνος και διατροφή: Η συμβολή των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων

Ύπνος και διατροφή: Η συμβολή των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων

Η νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης δείχνει ότι τα υψηλότερα επίπεδα των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, που βρίσκονται κυρίως σε ορισμένα ψάρια όπως ο τόνος και ο σολομός, συνδέονται με τον καλύτερο ύπνο στα παιδιά.

Το ωμέγα-3 DHA (δοκοσαεξανοϊκό οξύ) είναι ένα απαραίτητο λιπαρό οξύ (που το σώμα απαιτεί για την καλή υγεία, αλλά δεν μπορεί να το παράγει μόνο του). Η επαρκής πρόσληψη του έχει συσχετισθεί με αρκετά οφέλη για την υγεία, όπως την προστασία της καρδιάς και των αγγείων. Νέες μελέτες εντόπισαν πιθανά οφέλη για ασθένειες όπως ο καρκίνος, η άνοια, οι φλεγμονώδης νόσοι του εντέρου και άλλων αυτοάνοσων νοσημάτων όπως ο λύκος και η ρευματοειδής αρθρίτιδα.

Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης εξέτασαν πρόσφατα τη σχέση μεταξύ των συγκεντρώσεων λιπαρών οξέων  στο αίμα και την ποιότητα του ύπνου 395 υγιών παιδιών, ηλικίας 7 με 9 ετών. Οι γονείς συμπλήρωσαν επίσης ένα ερωτηματολόγιο για τον ύπνο του παιδιού, τα οποία έδειξαν ότι 4 στα 10 παιδιά υπέφεραν από τακτικές διαταραχές στον ύπνο.

Ένα τυχαία επιλεγμένο υποσύνολο 43 παιδιών, εφοδιάστηκε με αισθητήρες που τοποθετήθηκαν στον καρπό τους για να παρακολουθούνται οι κινήσεις τους στο κρεβάτι για πάνω από πέντε νύχτες. Τα παιδιά που λάμβαναν, σε καθημερινή βάση, συμπληρώματα ωμέγα-3 DHA, είχαν 58 λεπτά περισσότερο ύπνο και επτά λιγότερα επεισόδια ανά διανυκτέρευση, σε σύγκριση με τα παιδιά που λάμβαναν ένα σκεύασμα πλασέμπο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα υψηλότερα επίπεδα των ωμέγα-3 DHA λιπαρών οξέων στο αίμα (το κύριο ωμέγα-3 λιπαρό οξύ βρίσκεται στον εγκέφαλο) και η υψηλότερη αναλογία των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων με τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα, συσχετίζονταν σημαντικά με την βελτίωση του ύπνου, και την μείωση των διασπαστικών διαταραχών από εφιάλτες, ενούρηση κ.α.

Ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Paul Montgomery του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, δήλωσε:

«Το γεγονός ότι βρέθηκαν προβλήματα ύπνου σε κλινικό επίπεδο στους 4 από τους 10 ανθρώπους του δείγματος, είναι μια αιτία ανησυχίας. Διαφόρων ειδών ουσίες που δημιουργούνται στο σώμα από τα ωμέγα-3 μέχρι τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα, είναι από καιρό γνωστό ότι έχουν το ρόλο-κλειδί στη ρύθμιση του ύπνου. Για παράδειγμα, οι χαμηλότερες αναλογίες των DHA έχουν συνδεθεί με τα χαμηλότερα επίπεδα μελατονίνης, και αυτό θα ταίριαζε με τη διαπίστωσή μας ότι τα προβλήματα ύπνου είναι μεγαλύτερα σε παιδιά με χαμηλότερα επίπεδα του DHA στο αίμα τους».

Αν και αυτή ήταν μια διερευνητική πιλοτική μελέτη περιορισμένου μεγέθους δείγματος, το αποτέλεσμα δείχνει ότι ο ύπνος των παιδιών μπορεί να βελτιωθεί αν δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στην διατροφής τους. Η συμπλήρωση της καθημερινής διατροφής με τρόφιμα πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα, αλλά και η χρήση φυσικών συμπληρωμάτων μπορεί να συμβάλλει στην βελτίωση του ύπνου με όποιες θετικές προεκτάσεις μπορεί να έχει η αλλαγή αυτή στην καθημερινότητα, την ανάπτυξη και την απόδοση.