company logo

Έξι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τα επίπεδα της βιταμίνης D

Έξι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τα επίπεδα της βιταμίνης D

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Γνωρίζουμε όλοι ότι η βιταμίνη D έχει μεγάλη σημασία για την καλή υγεία. Η πιο σημαντική πηγή βιταμίνης D είναι η έκθεση στις ηλιακές ακτίνες UVB. Η διατροφική πρόσληψη βιταμίνης D από τη κλασική διατροφή, σε καμία περίπτωση δεν αρκεί για να καλύψει τις απαιτήσεις ενός οργανισμού.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τα επίπεδα βιταμίνης D. Η Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ μοιράζεται τους έξι πιο σημαντικούς:

1. Η ατμοσφαιρική ρύπανση                       

Τα επίπεδα βιταμίνης D ενός ατόμου επηρεάζονται από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Τα σωματίδια άνθρακα που υπάρχουν στον αέρα ως αποτέλεσμα της καύσης ορυκτών καυσίμων και ξύλου διασκορπίζονται και «αλλοιώνουν» τις ακτίνες UVB μειώνοντας την παραγωγή βιταμίνης D.

2. Το χρώμα δέρματος

Όλοι γνωρίζουμε ότι η μελανίνη προσδίδει στο δέρμα ένα πιο σκούρο χρώμα. Αυτό που πιθανόν δεν γνωρίζουμε είναι ότι η μελανίνη συναγωνίζεται την πρόδρομη ουσία του δέρματος που δημιουργεί τη βιταμίνη D υπό την έκθεση στις UVB. Ως αποτέλεσμα τα άτομα με πιο σκούρο δέρμα χρειάζονται περισσότερη έκθεση στις ακτίνες UVB για να παράγουν τα ίδια επίπεδα βιταμίνης D.

3. Ο γεωγραφικός τόπος

Όσο πιο μακριά βρισκόμαστε από τον ισημερινό τόσο λιγότερη βιταμίνη D παράγουμε από τις ακτίνες UVB κατά τους χειμερινούς μήνες. Η μικρή διάρκεια ηλιακής ακτινοβολίας μέσα στη μέρα και τα ρούχα που καλύπτουν το σώμα θα μειώσουν ακόμα περισσότερο την ποσότητα UVB που μπορούμε να απορροφήσουμε.

4. Η χρήση του αντηλιακού που ουσιαστικά εμποδίζει την έκθεση του δέρματος στις UVB

5. Η ηλικία

Οι ηλικιωμένοι παράγουν πολύ πιο δύσκολα βιταμίνη D από τις ηλιακές ακτινοβολίες UVB. Κατά συνέπεια  απαιτούν μεγαλύτερη έκθεση στις ακτίνες UVB.

6. Το σωματικό βάρος

Το υπερβολικό σωματικό βάρος μειώνει την βιοδιαθεσιμότητα της βιταμίνης D με αποτέλεσμα να παρατηρούνται  χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό.

Τελευταία άρθρα

Γλυκομαννάνη : «Δουλεύει» πραγματικά στο αδυνάτισμα;
Γλυκομαννάνη : «Δουλεύει» πραγματικά στο αδυνάτισμα;

Τον τελευταίο καιρό και βάση των ερωτημάτων που λαμβάνω καθημερινά...  

Βασιλικός πολτός: Είναι μόνο για.. βασίλισσες;
Βασιλικός πολτός: Είναι μόνο για.. βασίλισσες;

Η βασίλισσα των μελισσών τρέφεται αποκλειστικά με βασιλικό πολτό...

Keto Diet: Αξίζει αυτή η νέα τάση...ή μήπως όχι?
Keto Diet: Αξίζει αυτή η νέα τάση...ή μήπως όχι?

Η αλήθεια είναι ότι ήθελα καιρό να γράψω ένα άρθρο για την κετογονική δίαιτα...