company logo

Φυτοοιστρογόνα : Τροφή ή φάρμακο

Φυτοοιστρογόνα : Τροφή ή φάρμακο

Τα φυτοοιστρογόνα είναι συστατικά φυτικών τροφίμων που μιμούνται την δράση των οιστρογόνων στον ανθρώπινο οργανισμό. Η ικανότητα τους για την μιμητική δράση οφείλεται στην δομή που τους επιτρέπει να συνδέονται σε υποδοχείς οιστρογόνων και να προκαλούν το ίδιο αποτέλεσμα σε αρκετά μικρότερη ένταση. Τρόφιμα που περιέχουν φυτοοιστρογόνα είναι φυτικές προέλευσης, όπως τα δημητριακά, τα λαχανικά, τα φρούτα, οι σπόροι, τα όσπρια, η σόγια, ο λιναρόσπορος κ.α.

Η δομή των φυτοοιστρογόνων έχουν «αναγκάσει» ερευνητές και επιστήμονες να ασχοληθούν με τις ιδιότητες τους και να συσχετίσουν την πρόσληψη τους με μία σειρά δράσεων στην αντιμετώπιση συμπτωμάτων και την προαγωγή της καλής υγείας. Πιο συγκεκριμένα η δράση τους εστιάζεται στην υποστήριξη της οστικής υγείας, την καλή λειτουργία της καρδιάς και των αγγείων και την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης.

Οστική υγεία: Επιστημονικά δεδομένα υποδεικνύουν την δράση των φυτοοιστρογόνων στην προστασία της υγείας των οστών μέσω της πρόληψης της οστεοπόρωσης, μία σκελετική διαταραχή όπου η χαμηλή οστική πυκνότητα μπορεί να οδηγήσει σε ορθοπεδικά προβλήματα και κατάγματα. Ο ανθρώπινος οργανισμός διαρκώς εναποθέτει και επαναρροφά μεταλλικά στοιχεία προς και από τα οστά διατηρώντας μία δυναμική ισορροπία. Τα οιστρογόνα συμβάλλουν στην σωστή ρύθμιση της ισορροπίας αυτής, ενισχύοντας την οστική πυκνότητα. Μετά την εμμηνόπαυση και την μείωση των επιπέδων οιστρογόνων στον γυναικείο οργανισμό, ο κίνδυνος αυξάνεται γεωμετρικά. Στο σημείο αυτό, μία διατροφή πλούσια σε φυτοοιστρογόνα φαίνεται να μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η ασιατική διατροφή, η οποία συνδέεται με πολύ μικρότερη συχνότητα εμφάνισης οστεοπόρωσης.

Καρδιαγγειακή λειτουργία: Από το 1999, η υπηρεσία τροφίμων και φαρμάκων των ΗΠΑ εξέδωσε οδηγία για την καθημερινή κατανάλωση προϊόντων σόγιας και την προστασία της καρδιαγγειακής λειτουργίας. Το 2007 η ίδια υπηρεσία επαναξιολόγησε τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την οδηγία και αποφάνθηκε ότι όχι μόνο μπορεί να συμβάλλει στην γενικότερη καλή υγεία των αγγείων και της καρδιάς, αλλά μπορεί να έχει αποτέλεσμα στην μείωση της αρτηριακής πίεσης, την βελτίωση του δείκτη μάζας σώματος και του λιπιδαιμικού προφίλ (μείωση της ολικής και της κακής χοληστερόλης). Εργαστηριακά αποτελέσματα συσχέτισαν την τακτική πρόσληψη φυτοοιστρογόνων με την καλύτερη λειτουργία του καρδιακού μυός. Η σύσταση για συνεχή και τακτική κατανάλωση λαχανικών, φρούτων, οσπρίων και δημητριακών ολικής άλεσης ενισχύθηκε για τον συγκεκριμένο σκοπό.

Συμπτώματα της εμμηνόπαυσης: Οι περισσότερες γυναίκες βιώνουν το αίσθημα των εξάψεων και της νυχτερινής εφίδρωσης αρκετά έντονα, με αποτέλεσμα της μείωση του βιοτικού τους επιπέδου. Η συμπληρωματική χρήση οιστρογόνων μειώνει έως και εξαλείφει τα συμπτώματα αυτά. Η επαρκής πρόσληψη φυτοοιστρογόνων είναι αρκετά πιο ελαφριά αλλά αποτελεί μία φυσική αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Η χρήση των τροφίμων που τα περιέχουν μπορούν να βοηθήσουν και προς άλλες κατευθύνσεις.