company logo

Η χρονικά «άτακτη» κατανάλωση γευμάτων συνδέεται με δείκτες παχυσαρκίας

Η  χρονικά «άτακτη» κατανάλωση γευμάτων συνδέεται με δείκτες παχυσαρκίας

Ευγενία Αλεξάνδρου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Πτυχιούχος Nottingham University

 

Μια νέα μελέτη στο περιοδικό Nutrients αναφέρει ότι η διατήρηση ενός σταθερού χρονοδιαγράμματος διατροφής όλη την εβδομάδα είναι το κλειδί για την πρόληψη της παχυσαρκίας.

Η συγγραφέας María Fernanda Zerón Rugerio του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης και άλλοι ερευνητές συνέλεξαν δεδομένα, από 1.106 προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές ηλικίας 18 έως 25 ετών, τα οποία αφορούσαν το πρόγραμμα διατροφής κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους μαζί με τις μετρήσεις του ύψους και του βάρους των συμμετεχόντων - δύο μετρήσεις που οδηγούν στον δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ). Η μελέτη έτρεξε από το 2017 έως το 2019. Οι ερευνητές κατάφεραν να καθορίσουν τη μέση χρονική διάρκεια των γευμάτων μέσα στην εβδομάδα αλλά και στα Σαββατοκύριακα, καθώς και τη μέση χρονική τιμή μεταξύ του πρώτου και του τελευταίου γεύματος της ημέρας  για τις καθημερινές και για τα Σαββατοκύριακα. Για να υπολογιστεί η διαφορά χρησιμοποιήθηκε μια απλή φόρμουλα: η μέση χρονική τιμή των γευμάτων  κατά το σαββατοκύριακο μείον τη μέση χρονική τιμή των γευμάτων κατά την υπόλοιπη εβδομάδα. Οι ερευνητές  διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες με αποτελέσματα 3,5 ή περισσότερο είχαν υψηλότερες τιμές ΔΜΣ. Επιπλέον το γεύμα στο οποίο παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη απόκλιση ήταν το πρωινό. Το 64% των συμμετεχόντων είχε παραπάνω από μια ώρα απόκλιση στο πρωινό γεύμα του Σαββατοκύριακου, με διάρκεια μεγαλύτερη των 2 ωρών για το 22%.

Οταν κάποιος ξεφεύγει από το συνηθισμένο πρόγραμμά παρατηρείται σύγχυση στον οργανισμό ανάλογης με εκείνη που παρατηρείται κατά τη διάρκεια μεγάλων ταξιδιών (jetlag) . Το κιρκάδιο σύστημα αποτελείται από ένα «κύριο ρολόι» και ένα δίκτυο «περιφερειακών ρολογιών» τα οποία οργανώνονται με ιεραρχικό τρόπο. Η Trinitat Cambras του Τμήματος Βιοχημείας και Φυσιολογίας του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, εξηγεί: "Το βιολογικό ρολόι είναι σαν μια μηχανή που είναι έτοιμη να ελευθερώσει την ίδια  μεταβολική αντίδραση την ίδια στιγμή κάθε ημέρα".  " Τα σταθερά προγράμματα διατροφής και ύπνου συμβάλλουν στην καλύτερη οργάνωση του οργανισμού".

Η επικεφαλής συγγραφέας Maria Izquierdo Pulido του Ινστιτούτου Διατροφής και Ασφάλειας Τροφίμων του πανεπιστημίου της Βαρκελώνης συνδέει το βιολογικό ρολόι με τον τρόπο με τον οποίο το σώμα επεξεργάζεται τα τρόφιμα: " Όταν η πρόσληψη γίνεται σε συνηθισμένες ώρες  το κιρκάδιο ρολόι εξασφαλίζει ότι οι μεταβολικές οδοί του οργανισμού ενεργούν για να μεταβολίσουν άρτια τα θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο, όταν τα τρόφιμα λαμβάνονται σε ασυνήθιστη ώρα τροποποιούνται οι μεταβολικές λειτουργίες του σώματος.

Σύμφωνα λοιπόν με τα τελευταία δεδομένα εκτός από την ισορροπημένη διατροφή και τη σωματική άσκηση ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας είναι το τακτικό χρονοδιάγραμμα της διατροφής.