company logo

Jenny's nutri-news: Νέα οφέλη απο την μέτρια κατανάλωση καφέ

Jenny's nutri-news: Νέα οφέλη απο την μέτρια κατανάλωση καφέ

Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη συνηθίζουν να ξεκινούν την ημέρα τους με έναν πρωϊνο καφέ. Συμβαίνει και σε εσάς το ίδιο; Νιώθετε εξαρτημένοι από την κατανάλωση καφεϊνης;

Σύμφωνα με αποτελέσματα πολυάριθμων μελετών, τα τελευταία χρόνια γνωρίζουμε ότι η τακτική κατανάλωση καφέ-λόγω της σύστασής του-φαίνεται να συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη, ψυχικών ασθενειών και πολλών μορφών καρκίνου. Ωστόσο μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία επιστημονικώς τεκμηριωμένα που να αποδεικνύουν ότι καφές επηρεάζει την όρεξη.

Με αφορμή τις δηλώσεις αρκετού κόσμου ότι μετά την κατανάλωση καφέ νιώθουν λιγότερο το αίσθημα της πείνας, μία ερευνητική ομάδα από την Αυστραλία επιχείρησε να δώσει τη σχετική απάντηση.

Εάν παρατηρήσουμε πιο προσεκτικά, ο καφές συνοδεύεται συνήθως με γλυκά και αρτοποιήματα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη (κεϊκ, μπισκότα). Η ερευνητική ομάδα εστίασε στο εξής σημείο: εάν η κατανάλωση καφέ επηρεάζει τις διατροφικές επιλογές του ατόμου και κατά συνέπεια τη ρύθμιση του σωματικού βάρους.

Οι ερευνητές διεξάγουν μελέτες οι οποίες βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη. Στις μελέτες αυτές, μερικοί από τους συμμετέχοντες καταναλώνουν 2 καφέδες, ενώ οι υπόλοιποι καταναλώνουν ντεκαφεϊνέ ροφήματα.


Οι ερευνητές παρακολουθούν τους εθελοντές από το πρωϊνό  έως το μεσημεριανό γεύμα (κάθε 4 με 5 ώρες) και αξιολογούν τακτικά πως ανταποκρίνονται στον κορεσμό, την πληρότητα, την πείνα, και την επιθυμία για ορισμένα τρόφιμα εξετάζοντας πιθανή συσχέτιση με την όρεξη.

Τονίζοντας ότι οι δοκιμές βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η  ομάδα που κατανάλωνε καθημερινά δύο καφέδες είχε πιο έντονα το αίσθημα του κορεσμού, το οποίο δεν παρατηρήθηκε στα άτομα που κατανάλωναν ντεκαφεϊνέ ροφήματα. Ενδεχομένως η τελευταία παρατήρηση να είναι σημαντική για τη διαδικασία ρύθμισης του σωματικού βάρους, όπως και για τη περιορισμό της όρεξης και την πρόσληψη τροφής.


Εάν ένα άτομο προσλαμβάνει λιγότερη ενέργεια μέσω της διατροφής, ενώ η κατανάλωση της ενέργειας μέσω της άσκησης παραμένει ίδια ή και μεγαλύτερη από τη συνηθισμένη, τότε αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μια στρατηγική για τη διατήρηση του επιθυμητού σωματικού βάρους.


Ποικίλες μελέτες μεταξύ των οποίων και από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστήμιου Αθηνών φέρουν αναφορές ότι ο καφές, συγκεκριμένα ο παραδοσιακός ελληνικός καφές, βελτιώνει την καρδιαγγειακή υγεία και αυξάνει τη μακροζωία. Σχετικά δημοσιεύματα που αναρτήθηκαν στο Ιατρικό περιοδικό Vascular Medicine, για τους κατοίκους της Ικαρίας, οι οποίοι καταναλώνουν συχνά καφέ. Oι Ικαριώτες φημολογείται ότι έχουν τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στον κόσμο.

 

Ευγενία Ηλιάδου
Κλινικός Διαιτόλογος-Διατροφολόγος, Μsc, State Registered Dietitian UK
Υπεύθυνη Διαιτολογικού Τμήματος Mediterraneo Hospital