company logo

Μειώστε τον κίνδυνο του διαβήτη τύπου 2 προσθέτοντας όσπρια στη διατροφή σας

Μειώστε τον κίνδυνο του διαβήτη τύπου 2 προσθέτοντας όσπρια στη διατροφή σας

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Ο διαβήτης τύπου 2 είναι ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας που επηρεάζει περίπου 400 εκατομμύρια ενήλικες σε όλο τον κόσμο. Νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Clinical Nutrition δείχνει ότι η υψηλή κατανάλωση οσπρίων μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου.                               

Τα όσπρια είναι ιδιαίτερα θρεπτικά και υγιεινά. Περιέχουν υψηλά επίπεδα βιταμινών του συμπλέγματος Β που συμβάλλουν στην παραγωγή ενέργειας και στη ρύθμιση του μεταβολισμού. Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και περιέχουν μέταλλα όπως ασβέστιο, μαγνήσιο, και κάλιο. Περιλαμβάνουν επίσης φυτοχημικά συστατικά που φαίνεται να έχουν κάρδιο-προστατευτικές ιδιότητες. Επιπλέον έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, κάτι που σημαίνει ότι μετά την κατανάλωση τους τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα θα αυξηθούν ήπια και σταδιακά. 

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Rovira i Virgili της Tarragona της Ισπανίας, μαζί με άλλους ερευνητές από το Dieta Mediterranea, έθεσαν ως στόχο να διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης οσπρίων και τον κίνδυνο ανάπτυξης τύπου διαβήτη τύπου 2 σε άτομα που διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου.

Οι ερευνητές μελέτησαν 3.349 συμμετέχοντες που δεν είχαν διαβήτη τύπου 2 κατά την έναρξη της μελέτης. Συνέλεξαν πληροφορίες σχετικά με τη διατροφή τους κατά την έναρξη της μελέτης αλλά και κάθε χρόνο για τα επόμενα 4,3 χρόνια. Υπήρχαν συμμετέχοντες που είχαν μικρή κατανάλωση οσπρίων (περίπου 1,5 φορά την εβδομαδιαία σε μερίδες των 60 γραμμαρίων) αλλά και άλλοι με υψηλότερη κατανάλωση (περίπου 3,35 φορές την εβδομάδα). Κατά τη διάρκεια της περιόδου παρακολούθησης η ομάδα προσδιόρισε 266 νέες περιπτώσεις διαβήτη τύπου 2.

Η μελέτη αποκάλυψε ότι τα άτομα με υψηλότερη πρόσληψη οσπρίων είχαν 35% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2 από τους υπόλοιπους που κατανάλωναν μικρότερη ποσότητα. Από όλα τα όσπρια που μελετήθηκαν, οι φακές είχαν την ισχυρότερη συσχέτιση με τον χαμηλό κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Συμπερασματικά μια συχνή κατανάλωση οσπρίων, ιδιαίτερα φακές, στο πλαίσιο μιας μεσογειακής διατροφής μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας με υψηλό καρδιαγγειακό κίνδυνο.