company logo

Μπορεί η διατροφή να μας προστατέψει από τη δριμύτητα της νόσου COVID-19?

Μπορεί η διατροφή να μας προστατέψει από τη δριμύτητα της νόσου COVID-19?
Επιμέλεια κειμένου
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος , Πτυχιούχος University of Nottingham.

 

Σύμφωνα με μελέτες αρκετοί παράγοντες φαίνεται να σχετίζονται με τη σοβαρότητα και την εξέλιξη της νόσου COVID-19 όπως η ηλικία , η εθνικότητα αλλά και οι ανεπάρκειες θρεπτικών συστατικών και ειδικά της βιταμίνης D. Όπως όλοι γνωρίζουμε υπάρχουν συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά που παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος και ορισμένα διατροφικά πρότυπα στερούνται αρκετών από αυτά, οδηγώντας σε μελλοντικές ελλείψεις.

Η μελέτη των Kim et al. αξιολόγησε τη σχέση μεταξύ διατροφικών προτύπων και τη σοβαρότητα και διάρκεια των συμπτωμάτων μεταξύ 2884 εργαζομένων στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης που όλοι είχαν υψηλή συχνότητα έκθεσης σε ασθενείς με COVID-19. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα λεπτομερές διαδικτυακό ερωτηματολόγιο το οποίο περιελάμβανε πληροφορίες σχετικά με τα δημογραφικά στοιχεία, το ιατρικό ιστορικό, τα φάρμακα, τον τρόπο ζωής μαζί με ένα ερωτηματολόγιο συχνότητας τροφίμων.

Η έρευνα περιελάμβανε 568 περιπτώσεις COVID-19. Τα περιστατικά COVID-19 ομαδοποιήθηκαν είτε ως μέτρια-σοβαρά είτε έως  ήπια-πολύ ήπια. Τα διατροφικά πρότυπα των συμμετεχόντων κατηγοριοποιήθηκαν στην ομάδα χορτοφαγικής διατροφής με 254 συμμετέχοντες, στην ομάδα ιχθυοχορτοφαγικής διατροφής με 294 συμμετέχοντες και στην ομάδα διατροφής χαμηλής σε υδατάνθρακες αλλά υψηλής σε πρωτεΐνες με 483 συμμετέχοντες.

Μεταξύ των περιπτώσεων COVID-19, 430 συμμετέχοντες ανέφεραν πολύ ήπια έως ήπια συμπτώματα και 138 ανέφεραν μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα. Όσοι ανέφεραν μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα ήταν λιγότερο πιθανό να ακολουθούν μια  χορτοφαγική διατροφή και ήταν πιο πιθανό να ακολουθούν μια διατροφή  χαμηλή σε υδατάνθρακες αλλά υψηλή σε πρωτεΐνες. Με άλλα λόγια, όσοι ανέφεραν ότι ακολουθούν μια χορτοφαγική διατροφή είχαν 72% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης  μέτριων έως σοβαρών συμπτωμάτων σε σύγκριση με εκείνους που ακολουθούσαν τα υπόλοιπα διατροφικά πρότυπα (p = 0,02). Οι συμμετέχοντες της χορτοφαγικής ή ιχθυοχορτοφαγικής ομάδας είχαν 59% χαμηλότερο κίνδυνο να εμφανίσουν μέτρια ή σοβαρά συμπτώματα. Παράλληλα η διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες αλλά υψηλή σε πρωτεΐνες φάνηκε να παρουσιάζει  48% υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης μέτριων ή ακόμα και σοβαρών συμπτωμάτων.

Οι ερευνητές λοιπόν διαπίστωσαν ότι όσοι ακολουθούσαν μια διατροφή  χαμηλή σε υδατάνθρακες και υψηλή σε πρωτεΐνες είχαν τριπλάσιο κίνδυνο να εμφανίσουν μέτρια ή ακόμα και σοβαρά συμπτώματα σε σύγκριση με εκείνους που ακολουθούσαν μια  χορτοφαγική διατροφή.

 

Ποια ήταν η διαφορά στα διατροφικά πρότυπα?

Χορτοφαγική διατροφή – Μεγαλύτερη κατανάλωση σε λαχανικά, φρούτα, φυτικές πρωτεΐνες (όσπρια και ξηροί καρποί). Μικρότερη κατανάλωση σε πουλερικά, κόκκινο κρέας, επεξεργασμένα κρέατα, σακχαρούχα  ροφήματα  και αλκοόλ.

Ιχθυοχορτοφαγική διατροφή - Μεγαλύτερη κατανάλωση  σε λαχανικά, φρούτα, όσπρια, ξηρούς καρπούς, ψάρια και θαλασσινά. Μικρότερη κατανάλωση σε πουλερικά, κόκκινο κρέας, επεξεργασμένα κρέατα.

Διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες και υψηλή σε πρωτεΐνες - Μεγαλύτερη κατανάλωση  σε ζωικά προϊόντα (π.χ.κρέας, αυγά, πουλερικά). Μικρότερη κατανάλωση σε δημητριακά, γλυκά , επιδόρπια, φυτικά έλαια, κροκέτες, ζυμαρικά και πίτσα.

Μια χορτοφαγική διατροφή έχει συχνά μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνες Α, C και Ε, φολικό οξύ, σίδηρο, κάλιο και μαγνήσιο, συστατικά  που έχουν αποδειχθεί ότι υποστηρίζουν ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα. Τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, τα ψάρια και άλλα τρόφιμα που βρίσκονται σε διατροφικά πρότυπα όπως η μεσογειακή διατροφή έχουν επίσης αποδειχθεί ότι έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.