company logo

Νικήστε την υπερκατανάλωση φαγητού στους μπουφέδες

Νικήστε την υπερκατανάλωση φαγητού στους μπουφέδες
  • Ημερομηνία:14/04/2014
  • Κατηγορίες:

Η άνοιξη είναι μία εποχή γάμων, ταξιδιών και κοινωνικών συνευρέσεων, πράγμα το οποίο προκαλεί δυσκολία σε περίπτωση που είστε σε πρόγραμμα διατροφής, ειδικά από τη στιγμή που οι εορτασμοί και οι συνευρέσεις, συχνά κρύβουν την ανατροπή της δίαιτας: τον μπουφέ!

Μελέτες δείχνουν πως όλα αυτά τα φαγητά, σκορπισμένα πάνω ένα μεγάλο τραπέζι, φτιάχτηκαν μόνο για να σας κάνουν να φάτε πολύ περισσότερο από το κανονικό. Από το είδος του φαγητού, μέχρι και το πώς παρουσιάζεται, σας «κλείνει το μάτι» παρασύροντάς σας στην υπερφαγία. Παρόλο όμως που ο μπουφές παίζει άσχημα παιχνίδια με το μυαλό σας , υπάρχουν καλά νέα. Πρέπει όμως να έχετε τη δύναμη και τη θέληση για να αλλάξετε τους κανόνες.

Με τις πιο κάτω έρευνες αποκαλύπτονται τρόποι με τους οποίους ο μπουφές παίζει παιχνίδια του μυαλού, ενώ ταυτόχρονα καταγράφονται στρατηγικές για να αποφύγετε επιτέλους αυτό το μεγάλο τραπέζι με το άσπρο λινό τραπεζομάντηλο!

 

Η διάταξη του μπουφέ σχεδιάστηκε για να σας κατευθύνει σε λάθος επιλογές

Μία πρόσφατη μελέτη του πανεπιστημίου Cornell, την οποία πραγματοποίησε ο Brian Wansink, έδειξε ότι η παρουσίαση των φαγητών στο μπουφέ μπορεί να επηρεάσει δραματικά τη διατροφική ποιότητα του γεύματός σας. Στη μελέτη, το 75% των συνδαιτυμόνων όρμησαν στο πρώτο φαγητό του μπουφέ που είδαν και τα τρία πρώτα φαγητά αποτέλεσαν το 66% του τελικού τους πιάτου. Και αυτό το παιχνίδι του μυαλού δεν τελείωνε εκεί. Όταν ο μπουφές ξεκινούσε με τις λιγότερο υγιεινές επιλογές, οι περισσότεροι πήραν 31% περισσότερο φαγητό απ’ ότι θα έπαιρναν  σε διαφορετική περίπτωση.

Η λύση: κάντε πρώτα μια βόλτα στο μπουφέ.

Κάντε μια βόλτα γύρω από το μπουφέ ώστε να δείτε τι έχει, χωρίς να βιαστείτε να πιάσετε την τσιμπίδα για να βάλετε φαγητό. Μία ακόμη μελέτη, που διεξήχθη επίσης από τον Wansink, διαπίστωσε ότι οι λιγότερο φανατικοί του μπουφέ, έκαναν μία προεπισκόπηση πρώτα αντί να σερβιριστούν αμέσως. Με το να ρίξετε μία ματιά στις επιλογές που έχετε, μπορεί να σας βοηθήσει να βάλετε στο πιάτο αυτά που πραγματικά θέλετε, ώστε να μην φορτωθείτε έξτρα θερμίδες από κάτι για το οποίο δεν τρελαίνεστε κιόλας.

Ο μπουφές βάζει σε δίλημμα τις γευστικές σας επιλογές

Η γεύση είναι ένα θέμα υποκειμενικό. Σε άλλους αρέσουν για παράδειγμα τα πικρά χόρτα, σε άλλους οι καυτερές σάλτσες κλπ. Η έρευνα όμως δείχνει ότι οι επιλογές γεύσεων που κάνουμε, οι οποίες επηρεάζουν τελικά τις διατροφικές μας προτιμήσεις, είναι γενετικά καθορισμένες. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Journal of Clinical Nutrition, συνέκρινε δύο ομάδες γυναικών με βάση τη δύναμη της ικανότητάς τους να δοκιμάζουν πικρές τροφές. Η μία ομάδα ήταν εκείνη που δεν μπορούσε να δοκιμάσει πικρές τροφές, ας την ονομάσουμε ομάδα των «μη-δοκιμαστών» και η δεύτερη ομάδα ήταν εκείνη αυτών που δεν είχαν κανένα πρόβλημα στις πικρές τροφές, δηλαδή η ομάδα των «δοκιμαστών». Η ομάδα των μη-δοκιμαστών, στερούνται τη δυνατότητα αυτή λόγω DNA και άρα του δείκτη της προπυλοθειουρακίλης, σε αντίθεση βέβαια με του δοκιμαστές. Η έρευνα έδειξε ότι οι μη-δοκιμαστές δεν αντιλαμβάνονται τόσο έντονα τη γεύση οπότε συνήθως προτιμούν τις ισχυρές γεύσεις που βρίσκονται σε τροφές υψηλές σε λιπαρά και σε ενεργειακή πυκνότητα. Δυστυχώς όμως, στο μπουφέ, οι μη-δοκιμαστές έφαγαν 140 θερμίδες και 5 γραμμάρια λίπους παραπάνω από τους δοκιμαστές.

Αντιμετώπιση: Ξεγελάστε τη γευστική σας επιλογή

Αν και το DNA δεν μπορεί να καταπολεμηθεί με στρατηγικές, υπάρχουν λύσεις για να αντεπιτεθείτε στη γευστική επιλογή σας. Μία ακόμα μελέτη στη Βρετανία διαπίστωσε ότι η κατανάλωση μιας σούπας με κόκκινο πιπέρι ως πρόγευμα μειώνει σημαντικά την πρόσληψη λίπους από το κυρίως γεύμα. Έτσι, για να μειωθεί η όρεξή σας για λιπαρά φαγητά, δοκιμάστε να ξεκινήσετε με ένα μπολ πικάντικης σούπας, πριν το κυρίως γεύμα σας. Εάν δεν είναι στο μενού του μπουφέ, έχετε στο μυαλό σας ότι τα πικάντικα τρόφιμα σε γενικές γραμμές θα σας βοηθήσουν να τρώτε λιγότερο και να «κάψετε» λίγο περισσότερες θερμίδες. Οπότε, το κόλπο μπορεί να είναι οτιδήποτε πικάντικο.

Σας κάνει να νιώθετε ότι όλο αυτό το φαγητό είναι μια καλή ευκαιρία από οικονομικής άποψης

Όλα αυτά που υπάρχουν πάνω στο μπουφέ φαίνονται σαν μια καλή οικονομική ευκαιρία. Μπορεί όμως να κοστίσει στην υγεία σας. Μία από τις χειρότερες νοοτροπίες που μπορεί να έχει κάποιος σε μπουφέ, είναι ότι θα πρέπει να αρπάξει την ευκαιρία της τόσης ποσότητας φαγητού. Η έρευνα δείχνει ότι αυτή η νοοτροπία οδηγεί σε υπερκατανάλωση. Σε μια ακόμα μελέτη που διεξήχθη σε έναν μπουφέ πίτσας, έδειξε ότι οι άνθρωποι που πλήρωσαν την κανονική τιμή για την συμμετοχή τους στον μπουφέ, έφαγαν 38,6% περισσότερη πίτσα από εκείνους που έλαβαν έκπτωση. Σίγουρα, η κατανάλωση περισσότερων κομματιών μπορεί να μειώσει την τιμή ανά κομμάτι, αλλά το πραγματικό κόστος είναι για την υγεία σας: Το 38,6% που αναφέραμε πριν, μεταφράζεται σε 410 επιπλέον θερμίδες και 15 ακόμη γραμμάρια λίπους!

Η κίνησή σας: Σκεφτείτε

Η έρευνα αυτή δεν ισχύει αν είστε σε κρουαζιέρα που η τιμή της περιλαμβάνει το φαγητό ή βρίσκεστε σε κάποιο γάμο, κάνει όμως μια σημαντική διαπίστωση: Το να μην έχετε όρια στην ποσότητα λήψης τροφής, μπορεί να σας μπερδέψει. Οπότε αν βρίσκεστε κάπου που ο μπουφές είναι δωρεάν ή συμπεριλαμβάνεται σε ένα πακέτο τιμής που έχετε προπληρώσει, υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι επειδή ακριβώς μπορείτε να φάτε ότι θέλετε, δεν σημαίνει ότι θα έπρεπε να το κάνετε κιόλας (ή ότι θέλετε να το κάνετε!). Επιλέξτε με σύνεση, μασάτε αργά, και θα φύγετε από το τραπέζι του μπουφέ νιώθοντας πλήρης, χωρίς φούσκωμα και χωρίς μεγάλες ποσότητες λίπους.