company logo

Οι χορτοφάγοι, οι vegans και οι ηλικιωμένοι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο έλλειψης Β12

Οι χορτοφάγοι, οι vegans και οι ηλικιωμένοι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο έλλειψης Β12

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Ερευνητές από το Τόκιο της Ιαπωνίας επανεξέτασαν σχεδόν 100 επιστημονικές μελέτες που αναφέρονται στην βιταμίνη Β12. Οι συνήθεις διατροφικές πηγές της βιταμίνης είναι τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης όπως τα αυγά, το γάλα, το κρέας και τα ψάρια αλλά υπάρχουν μερικά τρόφιμα φυτικής προέλευσης τα οποία περιέχουν ποσότητα βιταμίνης Β12.

Ωστόσο οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι μόνοι ζωντανοί οργανισμοί που μπορούν να  παράγουν τη βιταμίνη είναι ορισμένα βακτήρια που ζουν στα πεπτικό σύστημα των ζώων.

Τα αποτελέσματα των μελετών έδειξαν ότι οι χορτοφάγοι και οι vegans βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο να αναπτύξουν ανεπάρκεια στη βιταμίνη αυτή. Σε κίνδυνο βρίσκονται και οι ηλικιωμένοι που πάσχουν από ορισμένες γαστρεντερικές διαταραχές καθώς το σώμα τους δεν είναι σε θέση να απορροφήσει επαρκώς τη βιταμίνη που βρίσκεται στα τρόφιμα. 

Η βιταμίνη Β12 είναι απαραίτητη για το σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων ενώ η έλλειψη της μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας όπως η κακοήθης αναιμία. Η βιταμίνη Β12 συμβάλει επίσης στην απορρόφηση του φυλλικού οξέως διευκολύνοντας έτσι την απελευθέρωση ενέργειας.

Επιπλέον, προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι οι ηλικιωμένοι με χαμηλά επίπεδα Β12 έχουν υψηλότερο κίνδυνο απώλειας των γνωστικών τους δεξιοτήτων. Άλλη έρευνα από τη Φινλανδία έδειξε ότι η χαμηλή πρόσληψη Β12 και φυλλικού οξέως θα μπορούσε να προκαλέσει κρίσεις κατάθλιψης. Πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι αν και υπάρχουν διαθέσιμα διατροφικά συμπληρώματα βιταμίνης Β12 στα φαρμακεία τα περισσότερα περιέχουν στην πραγματικότητα μια "ψευδή" μορφή της βιταμίνης που το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να αξιοποιήσει. Κοιτάτε λοιπόν ώστε όταν αγοράζετε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής αυτό να περιέχει μεθυλοκοβαλαμίνη, η οποία αναφέρεται στην βιοδιαθέσιμη μορφή της Β12.

Εν κατακλείδι, οι ερευνητές συνιστούν ότι οι χορτοφάγοι, οι vegans και οι ηλικιωμένοι πρέπει να προσθέσουν στη διατροφή τους βιταμίνη Β12 είτε με την κατανάλωση ορισμένων τροφίμων πλούσιων σε Β12 (συγκεκριμένα είδη μανιταριών) είτε με την λήψη συμπληρωμάτων.

Τελευταία άρθρα

Γλυκομαννάνη : «Δουλεύει» πραγματικά στο αδυνάτισμα;
Γλυκομαννάνη : «Δουλεύει» πραγματικά στο αδυνάτισμα;

Τον τελευταίο καιρό και βάση των ερωτημάτων που λαμβάνω καθημερινά...  

Βασιλικός πολτός: Είναι μόνο για.. βασίλισσες;
Βασιλικός πολτός: Είναι μόνο για.. βασίλισσες;

Η βασίλισσα των μελισσών τρέφεται αποκλειστικά με βασιλικό πολτό...

Keto Diet: Αξίζει αυτή η νέα τάση...ή μήπως όχι?
Keto Diet: Αξίζει αυτή η νέα τάση...ή μήπως όχι?

Η αλήθεια είναι ότι ήθελα καιρό να γράψω ένα άρθρο για την κετογονική δίαιτα...