company logo

Οι χυμοί φρούτων και τα smoothies έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σακχάρων

Οι χυμοί φρούτων και τα smoothies έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σακχάρων

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Η νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό BMJ Open περιγράφει την περιεκτικότητα σακχάρων που βρίσκονται σε φυσικούς χυμούς και smoothies, ως «απαράδεκτα υψηλή».

Έχει εκτιμηθεί ότι ο μέσος Αμερικανός καταναλώνει περίπου 22 κ.γλυκού σακχάρων την ημέρα ενώ οι έφηβοι 34. Η American Heart Association (ΑΗΑ) συνιστά την κατανάλωση όχι περισσότερο από 3-4 κ.γλυκού σακχάρων την ημέρα για τα παιδιά και 5 για τους εφήβους. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου, συνιστάται η κατανάλωση 19 g σακχάρων (λίγο λιγότερο από 4 κ.γλυκού) για τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών και 24 g για παιδιά ηλικίας 7-10 ετών (λίγο λιγότερο από 5 κ.γλυκού).

Καθώς ο κόσμος συνειδητοποιεί τον αντίκτυπο που έχουν η συχνή κατανάλωση κλασικών σακχαρούχων ροφημάτων στην αύξηση του ενδεχομένου εμφάνισης παχυσαρκίας και στη φθορά των δοντιών, πολλοί άνθρωποι στρέφονται σε χυμούς φρούτων και smoothies θεωρώντας τις υγιείς εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, ακόμη και ο 100% φυσικός χυμός φρούτων πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής δεν συνιστά να δίνεται φυσικός χυμός σε βρέφη κάτω των 6 μηνών, ενώ τα παιδιά ηλικίας 1-6 «επιτρέπεται» να καταναλώνουν μισό έως τρία τέταρτα του φλιτζανιού φρέσκο χυμό. Η συνιστώμενη ποσότητα για παιδιά 7-18 ετών είναι 1-2 φλιτζάνια ημερησίως.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ και του Πανεπιστημίου του Λονδίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο αξιολόγησαν την περιεκτικότητα σακχάρων σε 100 ml φυσικού χυμού και smoothies τα οποία απευθύνονται σε παιδιά, χρησιμοποιώντας πληροφορίες από την ετικέτα συσκευασίας.Η περιεκτικότητα σακχάρων στα ροφήματα που συμμετείχαν στην έρευνα κυμαίνονταν από 0 έως 16 g / 100 ml, ενώ ο μέσος όρος ήταν 7 g / 100 ml, δηλαδή περίπου 1,5 κ.γλυκού. Η μέση περιεκτικότητα σακχάρων των 21 φυσικών χυμών φρούτων που αξιολογήθηκαν στην έρευνα ήταν 10,7 g / 100 ml (λίγο περισσότερο από 2 κ.γλυκού) και στα 24 smoothies  ήταν 13 g / 100 ml (λίγο περισσότερο από 2,5 κ.γλυκού). Πάνω από το 40% των προϊόντων που αξιολογήθηκαν περιείχαν 19 g «ελεύθερων» σακχάρων (περίπου 4 κ.γλυκού), που ισοδυναμεί με τη μέγιστη ημερήσια δόση που συνιστάται για τα παιδιά.

 

Με βάση τα ευρήματα, η ομάδα συνιστά:

·  Οι χυμοί φρούτων και τα smoothies με υψηλή περιεκτικότητα «ελεύθερων» σακχάρων δεν πρέπει  να συμπεριλαμβάνονται στις 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών που πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά.

·  Να προτιμάτε η κατανάλωση ολόκληρων φρούτων και όχι ο χυμός τους.

·  Να θεωρείτε κατάλληλη η αραίωση των χυμών με νερό.

·  Περιορίστε την πρόσληψη χυμών στα 150 ml / ημέρα.

Ο Dr. Simon Capewell, που  ηγήθηκε της έρευνας, συμπλήρωσε: « Η καθημερινή κατανάλωση ολόκληρων φρούτων και λαχανικών ωφελεί μέγιστα την υγεία. Κάτι ανάλογο ίσως να μην συμβαίνει με τους χυμούς τους…»

 

Τελευταία άρθρα

Ετικέτες τροφίμων: ένα χρήσιμο εργαλείο για τον καταναλωτή
Ετικέτες τροφίμων: ένα χρήσιμο εργαλείο για τον καταναλωτή

Η διασφάλιση μιας ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής...  

Η Κουρκουμίνη ως υποψήφια για την πρόληψη και θεραπεία της COVID-19
Η Κουρκουμίνη ως υποψήφια για την πρόληψη και θεραπεία της COVID-19

Ο ιός SARS-CoV-2  εμφανίστηκε στην Κίνα τον Δεκέμβριο του 2019...

ΛΙΠΑΡΑ : ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ H OXI?
ΛΙΠΑΡΑ : ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ H OXI?

Μια από τις σοβαρότερες παρεξηγήσεις στο χώρο της διατροφής, αφορά στην κατανάλωση λίπους...