company logo

Τα συμπληρώματα βιταμίνης Α μπορεί να βλάψουν την υγεία των οστών

Τα συμπληρώματα βιταμίνης Α μπορεί να βλάψουν την υγεία των οστών

Επιμέλεια
Ευγενία Αλεξάνδρου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος  University of Nottingham

Η βιταμίνη Α υποστηρίζει την ανάπτυξη του σώματος και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Επειδή ο οργανισμός μας δεν παράγει φυσικά βιταμίνη Α κάποιοι επιλέγουν να λαμβάνουν συμπληρώματα. Ωστόσο οι ερευνητές προειδοποιούν ότι  η υπερβολική ποσότητα βιταμίνης Α είναι πιθανό να βλάψει την υγεία των οστών.

Βιταμίνη Α λαμβάνουμε από τρόφιμα όπως  καρότα, γλυκοπατάτες, συκώτι, σολομό και διάφορα γαλακτοκομικά προϊόντα. Μια ισορροπημένη διατροφή θα πρέπει να εξασφαλίζει τη λήψη ικανοποιητικής ποσότητας  βιταμίνης  Α. Το πόση βιταμίνη Α χρειάζεται κάποιος εξαρτάται από την ηλικία αλλά και από άλλους παράγοντες.

Τα διεθνή Ινστιτούτα Υγείας δηλώνουν ότι η ιδανική ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης Α είναι 900 μικρογραμμάρια ισοδυνάμων ρετινόλης  για τους άνδρες και 700 μικρογραμμάρια για γυναίκες ηλικίας 19-50 ετών. Για παράδειγμα, μισό φλιτζάνι ακατέργαστων καρότων περιέχει περίπου 573 μικρογραμμάρια  ενώ 85 γραμμάρια βοδινό συκώτι περιέχουν 6.582 μικρογραμμάρια!

Παρά το γεγονός ότι μπορούμε να λάβουμε αρκετή ποσότητα βιταμίνης Α από τα τρόφιμα ορισμένα άτομα επιλέγουν να αυξήσουν τα επίπεδα βιταμίνης Α με τη λήψη συμπληρωμάτων. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική λήψη γεγονός που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ενός ατόμου να βιώσει κατάγματα οστών. Το ίδιο αποτέλεσμα παρατηρήθηκε και σε πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τους ερευνητές της Sahlgrenska Academy  στο Πανεπιστήμιο του Gothenburg της Σουηδίας.

Τα αποτελέσματα της μελέτης αναφέρονται στο Journal of Endocrinology και  υποδεικνύουν ότι η λήψη υπερβολικής ποσότητας βιταμίνης Α μπορεί να κάνει τα οστά "λεπτά" θέτοντάς τα έτσι σε κίνδυνο να διασπαστούν εύκολα.