company logo

Θεωρείται πολυτέλεια η επίσκεψη μας στον/στην διαιτολόγο;

Θεωρείται πολυτέλεια η επίσκεψη μας στον/στην διαιτολόγο;
  • Ημερομηνία:
  • Κατηγορίες:

Δρ. Σοφία Γ Τσαλουχίδου

Κλινικός Διαιτόλογος-Διατροφολόγος

Οι περισσότεροι από μας έχουμε συνδυάσει την επίσκεψη μας στον διαιτολόγο με την απώλεια βάρους και τα συνέπεια με την εμφάνιση μας. Η εμφάνιση στην παραλία αποτελεί ίσως έναν από τους συνηθέστερους λόγους που μπορεί να ωθήσει κάποιον να επισκεφτεί έναν διαιτολόγο, ενώ αντίθετα δύσκολα θα τον ωθήσει να τον επισκεφτεί για κάποιον από τους παρακάτω λόγους:

  • Παιδική Παχυσαρκία. Συναντάμε όλο και λιγότερους συνειδητοποιημένους γονείς που αποφασίζουν να επισκεφτούν μαζί με το παιδί τους τον διαιτολόγο προκειμένου να το εκπαιδεύσει για το ποιά πρέπει να είναι η διατροφική του συμπεριφορά από τα πρώτα χρόνια της ζωής του.
  • Σιδηροπενική αναιμία. Οι περισσότεροι που πάσχουν από σιδηροπενική αναιμία αρκούνται στη χορήγηση σιδήρου από κάποιο φαρμακευτικό σκεύασμα, αγνοώντας ότι η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σιδηροπενικής αναιμίας μπορεί να επιτευχθεί με χορήγηση τροφής εμπλουτισμένης σε σίδηρο.
  • Έμφραγμα του μυοκαρδίου. Κατά τον ίδιο λόγο, όπως στην περίπτωση της σιδηροπενικής αναιμίας, οι περισσότεροι που έχουν υποστεί ένα καρδιαγγειακό επεισόδιο, όπως για παράδειγμα έμφραγμα του μυοκαρδίου, αρκούνται στη χορήγηση φαρμακευτικών σκευασμάτων, συνήθως στατινών, αγνοώντας ότι η απώλεια βάρους, εάν αυτή κρίνεται απαραίτητη, σε συνδυασμό με την φυσική δραστηριότητα αποτελούν εξίσου προστατευτικούς παράγοντες για την επανεμφάνιση ενός καρδιαγγειακού επεισοδίου.

Είναι γεγονός ότι για τα παραπάνω δεν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη, ενώ κάτι τέτοιο θα κρινόταν σκόπιμο, καθώς η παιδική παχυσαρκία, σιδηροπενική αναιμία, τα καρδιαγγειακά επεισόδια, θεωρούνται ασθένειες.

Δυστυχώς τα παραπάνω αλλά και πολλές ακόμη παθήσεις (παρέθεσα ενδεικτικά κάποιες από αυτές), δεν αποτελούν αιτία για να επισκεφτεί κάποιος έναν διαιτολόγο, αγνοώντας ή αμφισβητώντας ότι η συμβολή του στην πρόληψη και αντιμετώπιση των παραπάνω παθήσεων είναι καθοριστική. Αντίθετα μπορούν να αρκεστούν και να εφαρμόσουν μια διατροφή που βρήκαν στο διαδίκτυο..

Πράγματι αν πατήσει κάποιος τη λέξη ‘’διατροφή’’ σε μια μηχανή αναζήτησης θα βρει περίπου 4 εκατομμύρια αποτελέσματα.

Φαίνεται λοιπόν λογικό να σκεφτεί ότι δεν κρίνεται αναγκαίο να επισκεφτεί έναν διαιτολόγο αφού μπορεί να βρει και μόνος του στο διαδίκτυο εύκολα τόσες πληροφορίες. Το διαδίκτυο όμως συνήθως παρέχει γενικές και αόριστες οδηγίες. Είναι σημαντικό η ενημέρωση να γίνεται από ειδικούς και από έγκυρες πηγές πληροφόρησης. Δίαιτες που βρίσκονται στο διαδίκτυο συνήθως έχουν αρνητικές επιπτώσεις στον οργανισμό. Η μείωση του βασικού μεταβολικού ρυθμού, η αυξημένη απώλεια νερού, η απώλεια μυϊκής και όχι λιπώδους μάζας (που είναι και το ζητούμενο σε μια προσπάθεια απώλειας βάρους) είναι κάποιες από αυτές.

Δίαιτες αδυνατίσματος επωνύμων, δίαιτες αποτοξίνωσης, και τεστ δυσανεξίας σε τρόφιμα, τα οποία υποτίθεται ότι μπορούν να αναγνωρίσουν ποιες τροφές ‘’παχαίνουν’’ και πρέπει να αποφεύγονται, προκειμένου κάποιος να χάσει βάρος, είναι κάποιες από τις ασαφείς και μη επιστημονικές πληροφορίες που κατακλύζουν καθημερινά το διαδίκτυο. Επίσης ροφήματα σε σκόνη, πράσινος καφές και οι τελευταίως πολύ δημοφιλείς κετόνες βατόμουρου, είναι κάποιες από τις λύσεις που υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους, εκμεταλλευόμενες τον άνθρωπο που θέλει να χάσει βάρος και του φαίνεται πως αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο και ίσως ακατόρθωτο. Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη σε όλα τα παραπάνω, τα αποτελέσματα των οποίων μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα για την υγεία.

Τέλος η άρνηση μας να επισκεφτούμε έναν διαιτολόγο ενισχύεται από το φαινόμενο ‘’δίαιτα από τον διπλανό μας’’. Φαινόμενο, που συνήθως παρατηρείται σε γυναίκες. Οι γυναίκες έχουν την τάση να παίρνουν μια διατροφή από κάποια γνωστή ή φίλη η οποία έχει χάσει βάρος πηγαίνοντας σε διαιτολόγο. Το ότι η διατροφή μιας φίλης μας έφερε αποτέλεσμα σε αυτήν, δεν σημαίνει ότι θα φέρει τα ίδια αποτελέσματα και σε εμάς. Δεν είναι δυνατόν να ακολουθήσουμε την διατροφή που έκανε η φίλη μας που ήταν 45 ετών και 82 κιλά, ενώ εμείς είμαστε 33 ετών, 68 κιλά και πάσχουμε από σιδηροπενική αναιμία. Ακολουθώντας λοιπόν την διατροφή της φίλης μας σε μια τέτοια περίπτωση, θα επιφέρουμε αρνητικές επιπτώσεις στην κατάσταση του σιδήρου μας, ενώ ταυτόχρονα ίσως οδηγηθούμε στην αύξηση και όχι στην απώλεια βάρους.

Ο Διαιτολόγος είναι αυτός που έχει σαν σκοπό να αλλάξει την διατροφική συμπεριφορά του ατόμου και να του παρέχει, όσο αυτό είναι εφικτό, ψυχολογική υποστήριξη. Μέσω αυτών των 2 παραγόντων καταφέρνει μαζί με το άτομο να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Το κόστος της επίσκεψης δεν είναι απαγορευτικό εάν αναλογιστεί κανείς πόσα χρήματα μπορεί να έχει ξοδέψει κατά καιρούς σε σκευάσματα ή συμπληρώματα διατροφής που υπόσχονται απώλεια βάρους με αβέβαια αποτελέσματα, αλλά κυρίως αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Η εικόνα μας δεν είναι μόνο το βάρος μας, αλλά η σωματική και ψυχική μας ευεξία κάτι που μπορούμε να αποκτήσουμε ακολουθώντας μια ισορροπημένη διατροφή κατευθυνόμενοι από έναν διαιτολόγο.

Τελευταία άρθρα

Γλυκομαννάνη : «Δουλεύει» πραγματικά στο αδυνάτισμα;
Γλυκομαννάνη : «Δουλεύει» πραγματικά στο αδυνάτισμα;

Τον τελευταίο καιρό και βάση των ερωτημάτων που λαμβάνω καθημερινά...  

Βασιλικός πολτός: Είναι μόνο για.. βασίλισσες;
Βασιλικός πολτός: Είναι μόνο για.. βασίλισσες;

Η βασίλισσα των μελισσών τρέφεται αποκλειστικά με βασιλικό πολτό...

Keto Diet: Αξίζει αυτή η νέα τάση...ή μήπως όχι?
Keto Diet: Αξίζει αυτή η νέα τάση...ή μήπως όχι?

Η αλήθεια είναι ότι ήθελα καιρό να γράψω ένα άρθρο για την κετογονική δίαιτα...